چکیده:
هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در کنار دیگر عوامل موثر بر سطح کارآفرینی فعالان اقتصادی شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز می باشد. برای این منظور بر اساس پرسش نامه، اطلاعات مورد نیاز از نمونه 121 نفری صاحبان بنگاه های مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز در پاییز سال 1395 جمع آوری شده است. سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری و مدل لاجیت رتبه ای مدل اقتصادسنجی تصریح و تخمین زده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می دهد که سرمایه انسانی (سطح تجربه) و سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معنی دار و متغیرهای سرمایه انسانی (سطح تحصیلات) و سرمایه فیزیکی تاثیر منفی و معنی دار بر سطح کارآفرینی افراد داشته است. همچنین متغیرهای نگرش به کارآفرینی، باور به خودکارآمدی و منفعت انتظاری نیز دارای تاثیر مثبت و معنیدار بر سطح کارآفرینی افراد بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مطالعه در جامعه آماری ١٥٠ واحدی که فقط ٧٦ نفر کارآفرین بودند؛ از طریق پرسش نامه نشان میدهد که شاخص های سرمایه اجتماعی (بعد ارتباطی، بعد شناختی و بعد ساختاری) دارای اثر معنیداری روی کارآفرینی درون سازمانی هستند.
نتایج این مطالعه از طریق روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از ابزار پرسش نامه و بر مبنای تحلیل رگرسیون خطی مشخص شد که بین متغیرهای نگرش کارآفرینی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درکشده ، دانش و مهارت کارآفرینانه با متغیر قصد کارآفرینی دانشجویان رابطه ی مثبت و معنیداری وجود دارد.
بنابراین ، این مطالعه با لحاظ کردن متغیرهای اقتصادی و روان شناسی و با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده در صدد بررسی اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز است که در نوع خود یک نوآوری محسوب میشود.
٥. نتیجه گیری و پیشنهادها هدف اصلی این مطالعه بررسی اثرات سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر سطح کارآفرینی افراد در شهرک شهید سلیمی تبریز در سال ١٣٩٥ با استفاده از مدل های معادلات ساختاری و لاجیت رتبه ای بوده است .
the role of social and human capital among nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, 20, 121-130.
the role of social and human capital among nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, 20, 121-130.
Roles of social capital in venture creation: key dimensions and research implications, Journal of small business management, 43(4), 345–362.
the mediating role of self- efficacy in the development of entrepreneurial intentions, Frontiers of entrepreneurship research, 30(7), 45-58.