چکیده:
امروزه، بهرهجستن از راهحلی که بدون نیاز به افزایش زیرساختهای حملونقل و با هزینه معقول، موجب افزایش ایمنی و بهبود تردد در جادهها شود، نظر متخصصان حوزه حملونقل را بهسوی سیستمهای حملونقل هوشمند (ITS) جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر مدیریت ایمنی راهها و مخصوصا مدیریت سیستمهای حملونقل هوشمند از طریق مکانیابی و تعیین شاخصهای اصلی نصب اجزای این سیستمها است.
این پژوهش سعی دارد با استفاده از نظر متخصصان با کمک متد دلفی، روش تحلیل شبکهای ANP، تکنیک دیمتل و روش تاپسیس، راهها را جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند، به ترتیبی اولویتبندی کند که نتیجه آن موجب افزایش ایمنی و بهبود تردد در سطح جادههای ایران شود و در نهایت با استفاده از روش تاپسیس، محورها جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند موثر بر ایمنی اولویتبندی میشوند. در انتها بر اساس معیارهای یافته شده نظیر: تعداد کل تصادفات، تصادفات دارای ماهیت سرعت، تصادفات فوتی دارای ماهیت سرعت، نرخ جریان تردد و... اولویتبندی محورهای مواصلاتی در خصوص مورد مطالعاتی (استان اردبیل) ارایه میگردد.
خلاصه ماشینی:
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شمعانیاناصفهانی در سال 1395 در پژوهشی با عنوان تحلیل و ارزیابی تاثیر دوربینهای کنترل سرعت بر ایمنی راهها و اولویتبندی تجهیز راههای برونشهری به این سیستم با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای (مطالعه موردی: راههای استان اصفهان)، پس از تحلیل و ارزیابی تاثیر دوربینهای کنترل سرعت بر ایمنی راهها در محورهای مختلف استان اصفهان، پژوهشگر با توزیع پرسشنامهای بین کارشناسان خبره ادارات حملونقل و پایانهها، اداره راه و شهرسازی، پلیسراه استان اصفهان، که در زمینه ایمنی ترافیک و سیستمهای حملونقل هوشمند دارای سابقه و تجربه هستند، به روش دلفی نظرات کارشناسان را جمعآوری و به کمک روش ANP آنها را تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت محورهای استان اصفهان را جهت تجهیز به دوربینهای کنترل سرعت، اولویتبندی میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1: فلوچارت ساخت الگوی تصمیمگیری برای اولویتبندی محورهای مواصلاتی استان اردبیل جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند تجزیه و تحلیل یافتهها - تعیین محورهای اصلی مورد مطالعه جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند با توجه به مطالب گفتهشده و با در نظرگرفتن نظر خبرگان، محورهای زیر برای اولویتبندی به سیستمهای حملونقل هوشمند انتخاب شدند: جدول 2: محورهای اصلی مورد مطالعه جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} - تعیین گروه خبرگان ترکیب و تعداد آنها در انجام مطالعه حاضر از روش دلفی و نظر خبرگان استفاده شده است.
- تعیین تمامی معیارهای تاثیرگذار بر تصمیمگیری با نظر گروه خبرگان برای اولویتبندی محورهای مورد مطالعه بهمنظور تجهیز آنها به سیستمهای حملونقل هوشمند جهت افزایش ایمنی و بهبود تردد، در ابتدا باید معیارها و پارامترهای تاثیرگذار در تصمیمگیری را مشخص کنیم.
معیارهای اولویتبندی محورهای مواصلاتی استان اردبیل جهت تجهیز به سیستمهای حملونقل هوشمند موثر بر ایمنی به شرح زیر است: معیار «تعداد کل تصادفات» با وزن نرمالشده 1431/0 در اولویت اول قرار دارد.