چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی عوامل تسهیلکننده انتقال آموزش در شرکت ملّی گاز ایران، به روش آمیخته انجام شده است. بدینمنظور در مرحله کیفی، 16 نفر از متخصصان شرکت ملی گاز ایران و اعضای هیاتعلمی دانشگاهها، بهعنوان نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. در مرحله کمّی، روش پژوهش پیمایشی بوده و از طریق فرمول کوکران 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای کیفی از فن تحلیل موضوعی و جهت اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی از مدلیابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. در مرحله کیفی، نتایج تحلیل موضوعی نشان داد که عوامل سازمانی تسهیلکننده انتقال آموزش شامل؛ جوّ، فرهنگ، حمایت، پیامد، مدیریت عملکرد، عدالت سازمانی، خصیصههای مدیر مستقیم، مشارکت در تصمیمگیری، محیط یادگیرنده، فرصت کاربرد و تناسب شغل و شاغل است. نتایج آزمون استنباطی حاکی از آن بود که تمامی عوامل سازمانی انتقال یادگیری (بهجز مدیریت عملکرد) در حد بالاتر از متوسط ارزیابی گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که همه متغیرهای مشاهدهپذیر و مکنون دارای بار عاملی بالاتر از 70/ 0 روی متغیر مکنون متناظر خود بوده و در سطح 01/ 0 مورد تایید قرار گرفتند. نتایج بخش ساختاری مدل نشان داد که عامل سازمانی میتواند 599/ 0 از انتقال یادگیری را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
بهعبارتدیگر، از آنجا که در سازمانها، همواره بهمقوله آموزش و یادگیری کارکنان توجه شده، بررسی این امر که آیا کارکنانی که در دورههای آموزشی شرکت کردهاند، بعد از اتمام دورهها میتوانند از آموختههایشان برای بهبود عملکرد خود و افزایش اثربخشی سازمانی بهره بگیرند، مطلبی مهم است که این امر مستلزم انتقال آموزش به محیط کار است.
با وجود توجه بسیار زیاد به آموزش و برنامههای آموزشی، مطالعات انجامشده حاکی از آن است که بسیاری از این برنامهها اثربخشی لازم را از حیث انتقال آموزش نداشته و انتقال مهارتهای آموختهشده به محیط کار بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای اثربخشی برنامههای آموزشی به میزان بسیار اندکی صورت میگیرد و برخلاف سرمایهگذاریهای کلان در آموزش و منافع بالقوه آن، متولیان و مسئولان سازمانی هنوز هم در خصوص اینکه کارکنان به چه میزان بعد از دورههای آموزشی، در محیط کار متفاوت عمل میکنند مطمئن نیستند (Blume et al.
همچنین بنابر گزارش دفتر آموزش شرکت کلی گاز ایران، با وجود هزینههایی که به این سازمان در خصوص برگزاری دورههای آموزشی تحمیل شده است، این دورهها از حیث کاربرد آموختهها در محیط کار اثربخشی کافی و لازم را نداشته است.
Job/Work Environment Factors Influencing Training Effectiveness within a Human Service Agency: Some Indicative Support for Baldwin and Ford’s Transfer Climate Construct.
An Examination of Work-environment Support Factors Affecting Transfer of Supervisory Skills Training to the Workplace, Human Resource Development Quarterly, 15(4), pp.
Influence of Trainee Characteristics, Instructional Satisfaction, and Organizational Climate on Perceived Learning and Training Transfer, Human Resource Development Quarterly, 17(1), pp.