چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای موفقیت زنان کارآفرین در کسبوکارهای کوچک و زودبازده است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری را زنانی که در کسبوکارهای کوچک و زودبازده فعالیت میکنند تشکیل میدهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونهگیری زنجیرهای (گلوله برفی) استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 23 نفر تشکیل شده است. نتایج نشان میدهد برای ایجاد یک کسبوکار کوچک و زودبازده موفق عواملی چون نیازسازی، فرصتیابی، باور درونی، اعتمادبهنفس، تعهد، مخاطرهپذیری، پشتکار، تامین سرمایه، آموزش، روابط اجتماعی، راهبرد، خلاقیت، نوآوری و استقلال موثر هستند. پس از تبیین عوامل موثر بر موفقیت کسبوکار کوچک و زودبازده، در ادامه پیوندی بین آنها ایجاد شد و در نهایت مقولهها بهصورت «فرهنگسازی کارآفرینانه»، «ظرفیتسازی کارآفرینانه» و «همافزایی نوآورانه» پالایش و الگوی پژوهش تبیین شد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تلاش میشود با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل تم و با بررسی و شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینی و تاکید بر اهمیت نقش زنان کارآفرین، الگویی برای موفقیت زنان کارآفرین در بخش کسبوکارهای کوچک و زودبازده ارائه شود.
, 1993, 347; Aydalot, 1986)، عوامل موثر بر موفقیت و شکست فرآیند کارآفرینی (Kwasi Buame, 1996; Trulsson, 1997; Mead & Leidholm, 1998; King & McGrath, 1999)، وراثتیبودن کارآفرینی (Levie,1999)، ویژگیهای شخصی کارآفرینان (Wagner & Sternberg, 2004)، ویژگیهای جمعیتشناختی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، موقعیت اجتماعی، تحصیلات، تجربه، نژاد و ویژگیهای روانشناختی توفیقطلبی، خطرپذیری، اعتمادبهنفس، عملگرا بودن، استقلال، کانون کنترل درونی و فرآیند کارآفرینی (Kiggundu, 2002) و...
, 2017; Nieminen & Hytti, 2016)، ریسکپذیری (Agarwal & Prasad, 1998; Cunningham & Lischeron, 1991; Morris & Trotter, 1990; Ho & Koh, 1992; Lian & Yen, 2017)، پشتکار و اعتمادبهنفس (Gelaidan & Abdullateef, 2017; Ghasemi & Ghashghaei, 2015; Somby & Johansen, 2017) لازم است.
پشتکار از دیگر عوامل موفقیت در کسبوکار است (مقیمی و همکاران، 1391؛ Somby & Johansen, 2017) ضمنا زنان کارآفرین با اعتمادبهنفس میتوانند با کنارزدن موانعی که بر سر راهشان وجود دارد موجب اجرای موفق طرح شوند (Gelaidan & Abdullateef, 2017).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5: همافزایی نوآورانه در نهایت برای موفقیت زنان کارآفرین در حوزه کسبوکارهای کوچک و زودبازده مطابق شکل (6) عوامل بسیار زیادی دخالت دارند که عدم توجه به هریک از آنها و درنظر نگرفتن نقش آنها میتواند اثرات سوئی داشته باشد.
برای موفقیت زنان کارآفرین در کسبوکارهای کوچک و زودبازده شاخصها و مولفههای بسیار زیادی دخالت دارد و در این پژوهش تلاش شده تا برخی از آنها شناسایی و تبیین شوند.