چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر گرایشات احساسی سرمایه گذاران بر نقدشوندگی سهام بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1391 تا 1395 بوده است. در این تحقیق، گرایشات احساسی سرمایه گذاران به عنوان متغیر مستقل و نقدشوندگی سهام به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. بر اساس روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک تعداد 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به طور کلی روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش همبستگی و رگرسیون چندگانه است. فرضیه ها از طریق نتایج حاصل از الگوهای اقتصادسنجی و رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تعیین معنی دار بودن الگوی رگرسیون از آمارة F فیشر استفاده شده است. برای بررسی معنی دار بودن ضریب متغیرهای مستقل در هر الگو، از آمارة t استیودنت در سطح اطمینان 95 %، استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای EXCEL و EVIWES استفاده شده است. همچنین از آزمون دوربین واتسون نیز برای بررسی نبود مشکل خود همبستگی بین جملات پسماند استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد گرایشات احساسی سرمایه گذاران بر نقدشوندگی سهام تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین گرایشات احساسی سرمایه گذاران و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری وجود دارد.
بین ارتباط گرایشات احساسی سرمایه گذاران و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قبل و بعد از بحران مالی جهانی تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول 6- آزمون رگرسیون و معناداری مدل نام متغیر ضرایب برآوردی انحراف برآورد آماره t سطح معناداری ثابت 652/0 174/0 747/3 0269/0 گرایشات احساسی سرمایه گذاران 062/2 432/0 773/4 0115/0 اندازه شرکت 516/0 102/0 816/4 0236/0 رشد فروش 817/1 223/0 147/8 0003/0 بازده دارایی ها 342/0 241/0 419/1 0851/0 اهرم مالی 363/0 338/0 073/1 1602/0 دوربین – واتسون ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده آماره F سطح معناداری 9/1 55/0 54/0 30198/52 000/0** *سطح خطای 5 درصد و **سطح خطای 1 درصد با توجه به جدول 6- آماره دوربین – واتسون برابر با 9/1 می باشد و این نشان می دهد به خطاها همبستگی وجود ندارد چرا که بین 5/1 تا 5/2 قرار دارد.
طبق بررسی های انجام شده نتایج پژوهش حاکی از آن است که عکس العمل بازار سهام تحت تاثیر گرایشات احساسی سرمایه گذاران می باشد.
طبق بررسی های انجام شده نتایج پژوهش حاکی از آن است که عکس العمل بازار سهام تحت تاثیر گرایشات احساسی سرمایه گذاران می باشد.
com Kim, T, Ha, A, (2010), Investor sentiment and market anomalies , 23rd Australasian Finance and Banking conference 2010 paper, Available at www.
The impacts of investor sentiment on returns and conditional volatility of international stock markets.