چکیده:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕــﺎه ﻧﮕــﺎرش زﻧــﺎن در ﻣﻄﺒﻮﻋــﺎت ﻣﺸــﺮوﻃﻪ، ﺑﻪوﯾﮋه روزﻧﺎﻣﮥ اﯾﺮانﻧﻮ؛ روزﻧﺎﻣﻪای ﺑﺎ روﯾﮑﺮد دﻣﻮﮐﺮات در دورة ﻣﺸﺮوﻃﻪ، ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼــﺎپ ﻣﻄــﺎﻟﺒﯽ ﮐﻪ دارای ﻣﺤﺘﻮای ﺑﺮاﺑﺮی و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺎن ﺑــﻮده اﺳــﺖ، زﻣﯿﻨــﻪ را ﺑــﺮای ﻣﻄــﺮح ﮐﺮدن ﺑﯿﺸﺘﺮ و دﻗﯿﻖﺗﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ زﻧﺎن ﻫﻤﻮارﺗﺮ ﺳﺎﺧﺖ. در ﺗﺎرﯾﺦ اﯾﺮان، ﻋﺼــﺮ ﻗﺎﺟﺎر و در آن، دورة ﻣﺸﺮوﻃﻪ را ﻣﯽﺗﻮان ﺑــﻪﻋﻨﻮان ﻧﻘﻄــﻪﮔﺎه آﻏــﺎزﯾﻦ ﺣﻀــﻮر اﺟﺘﻤــﺎﻋﯽ زن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮد. دورهای ﮐﻪ زن ﺑﻪ ﻣﻄﺮح ﮐﺮدن درﺧﻮاﺳﺖﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎﻧﻨــﺪ ﺳــﻮادآﻣﻮزی، ﺗﻼش ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی، اﯾﺠﺎد اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی زﻧﺎن، اﯾﺠﺎد ﻣﻄﺒﻮﻋــﺎت و ﺣــﻖ رای ﻣﯽﭘﺮدازﻧﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روش اﺳﻨﺎدی و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دو ﺗﮑﻨﯿــﮏ ﺗﺤﻠﯿــﻞ ﻣﺤﺘــﻮا و ﺑﺎﻓــﺖ ﻣﻮﻓﻌﯿــﺖ ﮐﻠﻤﺎت، ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ دو ﻧﺎﻣﻪ از زﻧﺎن ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای از روزﻧﺎﻣــﮥ اﯾــﺮانﻧــﻮ ﺑــﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑــﯽ از ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻣﺪاﻓﻊ ﺣﻘﻮق زﻧﺎن، اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ رﺳﯿﺪن ﺗﻼش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧــﺎن و اﺣﻘﺎق ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آﻧﺎن را ﺑﻌﺪ از ﯾﮏ دﻫﻪ ﺗﻼش ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
بررسی نامهنگاری زنان در روزنامۀ ایراننو؛ با تأکید بر نگرش بافت موقعیت کلمات علی باغدار دلگشا چکیده هدف این پژوهش عبارت است از بررسی جایگاه نگارش زنان در مطبوعات مشروطه، بهویژه روزنامۀ ایراننو؛ روزنامهای با رویکرد دموکرات در دورۀ مشروطه، که با چاپ مطالبی که دارای محتوای برابری و توجه به حقوق اجتماعی زنان بوده است، زمینه را برای مطرح کردن بیشتر و دقیقتر مطالبات اجتماعی و سیاسی زنان هموارتر ساخت.
روزنامۀ ایران نو در میان تمام مطبوعات عصر مشروطه، بیشترین سهم در درج نامههای نسوان در این دوره را به خود اختصاص داده است و به نظر میرسد اندیشههای مطرحشده در نامهنگاریهای زنان نشان از نوعی خیزش اجتماعی در راستای مطرح کردن مطالبات اجتماعی زنان دارد.
تعداد نامههای زنان در روزنامهایران نو به تفکیک سال (به تصویر صفحه رجوع شود) بهطور نمونه در نامهای که یکی از شاگردان دبستان ناموس به نگارش در آورده است، به تربیت نسوان و ایجاد راههای سوادآموزی و مشارکتهای اجتماعی زنان و ارتباط آن با توسعۀ فرهنگی ایران اشاره دارد: «نظر به همین مقصود مقدس است که پیغمبر اکرم و نبی مکرم ما *الجنه تحت اقدام امهاتکم* فرموده و در جای دیگر میفرماید *طلب العلم فریضه علی کل مومن و مومنه*؛ بر هر فردی از افراد چه زنان و چه مردان علم و دانش را فرض و واجب شمرده و ابدا زنان را از فرا گرفتن علوم استثنا نفرموده [...