چکیده:
ﺳﻠﻔﯿﻪ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم ذﻫﻦ اﻓﺮاد ﺑﺴــﯿﺎری را درﮔﯿــﺮ ﺧــﻮد ﮐــﺮده اﺳــﺖ. اﯾــﻦ ﺟﺮﯾﺎن دارای ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺳﻌﯽ ﮐﺮده ﺑﺪانﻫﺎ ﭘﺎﯾﺒﻨــﺪ ﺑﺎﺷــﺪ. اﻣــﺎ ﺗﺤــﺖ ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﺧﺎص رﻫﺒﺮان اﯾﻦ ﮔﺮوه ﯾﺎ اﺣﺰاﺑﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺗﺎﺣــﺪودی از اﯾــﻦ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ دﭼﺎر اﻧﺤﺮاف ﺷﺪهاﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﮥ آﺷﮑﺎر، ﺟﺮﯾﺎن ﺳﻠﻔﯿﻪ در ﻣﺼﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑــﺎ ورود ﺑــﻪ ﻋﺮﺻــﮥ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ را ﺗﺠﺮﺑــﻪ ﮐــﺮد و با ﻋــﺪول از ﺑﺮﺧــﯽ اﺻــﻮل ﻣﺴــﻠﻢ ﺧــﻮد، اﻧﻌﻄــﺎف ﭘــﺬﯾﺮی ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﯿﺎﺳﯽ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داد.
خلاصه ماشینی:
براساس اظهارات سلفیها و تجربیات پس از انقلاب مصر، ما استدلال میکنیم که جنبش سلفیه سازگاری قابلتوجهی با شرایط سیاسی ماوقع در مصر داشته، و اینکه این انعطافپذیری، دیدگاه پذیرفتهشده از سلفیگری بهعنوان یک جریان الهیئتمحور را به چالش کشیده است.
تأسیس شد، در نقد تصوف نسبت به جمعیت شرعیه شدیدتر برخورد میکرد و از آغازش عناصری از یک ماهیت سیاسی به نمایش گذاشته بود (منشور آن اصرار دارد که دولت باید مطابق شریعت عمل کند و این تنها راه برای حل و فصل بحران امت اسلامی است).
آنها مورد سوءظن دیگر گروههای انقلاب بودند و این بدگمانی زمانی افزایش پیدا کرد که برخی از رهبران سلفی آشکارا و بیپرده، قبل از آن که آشکار شود که مبارک در حال سقوط است، علیه تظاهرات سخنرانی کردند.
از زمانی که سلفیها دیدگاههای اصلی دینی و اجتماعی خود را به نمایش گذاشتند و با توجه به این دیدگاهها برای ترویج تغییرات در جامعۀ مصر با یکدیگر کار کردند، ممکن است سلفیگری در مصر بهعنوان یک جنبش اجتماعی توصیف شود.
Interview with associate professor of political science, Dr. Abd al-Fattah Madi, Alexandria University, 21 January 2012.
Interview with Dr. Imad Abd al-Latif, Cairo University, 23 January 2012.
Interview with Egyptian academics who have been involved in this teaching and advisory activity, Alexandria and Cairo, January 2012.
Interview with Imad Abd al-Ghafur and Muhammad Nur, Cairo, 22 January 2012.
Interview with Imad Abd al-Ghafur, chairman of Hizb al-Nur, Cairo, 22 January 2012.
Interview with Muhammad Nur of Hizb al-Nur, Cairo, 22 January 2012.