چکیده:
سواد سنجش و ارزشیابی مدرسان دانشگاهی در سالهای اخیر بهطور فزایندهای در برنامههای مرتبط با توسعه حرفهای معلمان مورد توجه قرار گرفته است. سواد سنجش و ارزشیابی میتواند به معلمان و دانشآموزان در درک نقش اساسی ارزشیابی در محیط کلاس کمک بسزایی کند، بهکارگیری سنجش و ارزشیابی معنادار و پیوسته، نه تنها برای معلمان و دانشآموزان، بلکه برای تمامی فعالان عرصه آموزش لازم و مفید است. ضعف آموزشی معلمان در زمینه سنجش و ارزشیابی سبب افت کیفی شاخصهای یادگیری در دانشآموزان شده است. با هدف دستیابی به میزان سواد سنجش و ارزشیابی مدرسان دانشگاه نسبت به معیارهای «سن»، «تجربه تدریس» و «رشته تحصیلی» آنها، پرسشنامه طراحیشده میان تعداد 002 نفر از مدرسان دانشگاه توزیع و توسط آنان تکمیل شد. نتایج تحلیل کمّی، تفاوت معناداری را در میزان سواد سنجش و ارزشیابی بین مدرسان با تجربههای کاری مختلف در سنین متفاوت و گرایشهای رشته زبان انگلیسی نشان داد. سواد سنجش و ارزشیابی باید بهعنوان یک ضرورت جهت پیشرفت حال و آینده معلمان و مدیران آموزش مبنای نظر قرار گیرد تا بهمدرسان در ارتقای کیفیت سنجش و ارزشیابی کمک کرده و بهرشد دستاوردهای یادگیری دانشآموزان بیانجامد.
In recent years, assessment literacy has been increasingly understood as a proper focus for teachers’ professional development programs. As assessment literacy can bring the understanding of the significant role of assessment in classroom setting for both teachers and students, teachers’ assessment literacy is required for employing ongoing and meaningful assessment. This is not only beneficial for teachers and students but also for all education authorities. Accordingly, this study seeks to investigate teachers’ assessment literacy in the classroom setting. For this purpose, 200 university instructors participated in the present study completing a developed questionnaire. The data were analyzed through parametric statistical analysis. The findings of this study signify that teachers’ assessment literacy development needs to be a precise component of teacher education programs; additionally, practical professional development can help teachers to combine more quality with their assessment which shows a growth in students learning achievement. Therefore, assessment literacy must be an essential content area for any present and future development attempts for both teachers and administrators.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتـایج ، پیـشنهاد مـی شـود سـواد سـنجش و ارزشیابی مدرسان بایسته است که مؤلفة اصلی در برنامه های آموزشی مدرسـان قلمـداد شـود و از سـوی متصدیان دوره های توسعة حرفه ای به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیـرد تـا بـه مدرسـان در ارتقـای کیفیت سنجش و ارزشیابی کمک کرده و به رشد دستاوردهای یادگیری دانش آموزان بیانجامد.
تحلیل توصیفی چهار گروه تجربه تدریس نسبت به نظری و عملی بودن مولفه ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون ANOVA یک طرفه (جدول ٣) برای مولفه های عملـی سـنجش و ارزشـیابی تفاوت معنی داری را بین گروههای ذکر شده نشان داد(٠٠١.
آزمون شفه برای شناسایی تفاوتها در مولفه های عملی سنجش و ارزشیابی بین چهار گروه تجربه کاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل واریانس یک طرفه (جدول ٥) برای مولفـه هـای نظـری سـنجش و ارزشـیابی مدرسان تفاوت معنی داری را بین چهار گروه مدرسان با تجارب کاری متفاوت نشان مـی دهـد: ٠٠.
نتایج ازمون ANOVA بین گرایش های رشته زبان انگلیسی و مولفه های نظری سواد سنجش و ارزشیابی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصله از بخش دوم پرسش نامه برای بررسی قسمت های مرتبط با نیازهای سنجش و ارزشیابی در دورههای گذرانده شده از دیدگاه مدرسان، حاکی از آن بود که روشهای سـنجش و ارزشیابی ، ساخت آزمون، گزینه نویسی ، تحلیل آماری نمرات آزمـون و بـازخورد مفیـدترین بخش های این دوره هـا بودنـد، همچنـین مدرسـان همـواره در سـنجش و ارزشـیابی کلاسـی ، واشکافی نمرات ازمون، روایی و پایایی آزمون نیازمند آموزش مستمر و روزآمد می باشند.
Educational assessment knowledge and skills for teachers.
Teacher beliefs about the cognitive diagnostic information of classroom- versus large-scale tests: implications for assessment literacy.