چکیده:
عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت، از جنبههای مختلفی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مطابق با ادبیات نظری، پذیرش این نوآوریها بسیار عرضه محور بوده و در بسیاری موارد، نتیجه عرضه آنها توسط عواملی است که تحقیق و توسعه لازم برای حمایت از توسعه اولیه نوآوری را انجام دادهاند. در این راستا، هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل عرضهکننده نوآوریهای حسابداری مدیریت شامل شرکتهای مشاوره خدمات مدیریت، منابع کسب دانش حسابداری مدیریت و خبرگان داخلی شرکت بر میزان پذیرش این نوآوریها است. بعلاوه، این تحقیق به بررسی تأثیر واسطهای ویژگیهای درک شده از نوآوریهای حسابداری مدیریت بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوریها پرداخته است. برای این منظور، با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات 121 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که عوامل سمت عرضه تأثیر مستقیم بر میزان پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت دارند. بعلاوه، ویژگیهای درک شده، نقش میانجیگر بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوریها ایفا میکنند. این یافتهها مؤید تأثیر دیدگاه بازار در توسعه و اشاعه سبکهای مدیریتی از جمله روشهای نوین حسابداری مدیریت میباشد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل عرضهکننده نوآوریهای حسابداری مدیریت شامل شرکتهای مشاوره خدمات مدیریت، منابع کسب دانش حسابداری مدیریت و خبرگان داخلی شرکت بر میزان پذیرش این نوآوریها است.
بعلاوه، این تحقیق به بررسی تأثیر واسطهای ویژگیهای درک شده از نوآوریهای حسابداری مدیریت بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوریها پرداخته است.
جدول 1- کنشگران (عرضهکنندگان) اصلی عرصه مفاهیم مدیریتی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر این اساس، عوامل سمت عرضه در اشاعه نوآوریهای حسابداری مدیریت را میتوان در سه گروه کلی قرار داد که عبارتند از: شرکتهای مشاورهای، منابع دانش حسابداری مدیریت و خبرگان داخلی شرکت.
چاندرا و همکاران (2015) در تحقیق در مورد پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت نشان دادند که دقت اطلاعات تهیه شده توسط این نوآوریها به عنوان یکی از ویژگیهای نوآوری بر پذیرش آنها مؤثر است.
با مقایسه این نتایج و اطلاعات ارائه شده در بخش اطلاعات توصیفی میتوان نتیجه گرفت که علیرغم پایین بودن متوسط پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت، عوامل سمت عرضه توانایی تبیین انحرافها از میانگین پذیرش آنها را دارا هستند.
همچنین، نتایج مربوط به روابط میان عوامل سمت عرضه و ویژگیهای درک شده نشان میدهند که این روابط مستقیم و معنادار بوده و عوامل سمت عرضه موجب بهبود ادراک نسبت به نوآوریهای حسابداری مدیریت میشوند.
علاوه بر این، در این تحقیق به بررسی نقش ویژگیهای درک شده از نوآوری بر میزان پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت و تأثیر آن بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوریها پرداخته شد.
همچنین، نتایج نشان دادند که ویژگیهای مذکور نقش میانجی در رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت ایفا میکنند.