چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمانی و اثربخشی سازمانی بانک ملت استان
مازندران میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی (۱۱۰۰ نفر) کارکنان شاغل در این بانک تشکیل میدهد که بر طبق
نمونهگیری تصادفی ساده برای نمونه گیری استفاده شد. با توجه به این اصل که در انجام هر پژوهشی عدهای از کارکنان به
دلایلی گوناگون از پاسخ به پرسشنامه سر باز میزنند یا آنرا به درستی پر نمیکنند تعداد ۳۵۰ پرسشنامه بین کارکنان توزیع
شد. نهایتا با کنار گذاشتن تعدادی از پرسشنامههای غیر قابل استفاده, تعداد ۳۲۴ پرسشنامه مناسب تشخیص داده شد.جهت
جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بهره گرفته شد. شایان ذکر است که روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تائید
شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون میانگین، تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای
LISREL و SPSS صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با استراتژی سازمانی و اثربخشی سازمانی دارد؛ علاوه بر این، استراتژی سازمانی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی سازمانی
دارد.
The aim of the present study is to investigate the relations among organizational culture, organizational strategy
and organizational effectiveness in Mellat Bank of Mazandaran. The statistical population of this study is 1100
personnel of Mazanadan Mellat bank. According to Krejcie and Morgan (1970), the minimum number of sample
size was determined as 285 people. With the aid of Tehran Mellat Bank’s research and planning institute,
comprehensive information about the personnel of Mazandaran Mellat Bank was given to us. Taking into
account the information about all personnel, we use simple random sampling for this research and after
distributing 350 questionnaires, 324 usable questionnaires were returned. Further, standardized questionnaires
have been used for gathering data. In this study the authors used Mean analysis, Confirmatory Factor Analysis,
and Structure Equation Modeling (SEM) by SPSS and LISREL software. The factors analysis and the findings
show that organizational culture has a significate positive relationship with organizational strategy and
organizational effectiveness. Further, organizational strategy has a significant positive relationship on
organizational effectiveness
خلاصه ماشینی:
Zheng et al هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمان و اثربخشی سازمان است و تلاش میکند تا ضمن معرفی متغیرهای فوق، چگونگی ارتباط بین آنها را تبیین کند.
هدف مقاله سیدنقوی و همکاران (1389)، بررسی نقش میانجیگر مدیریت دانش در رابطه بین فرهنگ و اثربخشی سازمانی است.
فیض و همکاران (1394)، نقش میانجیگرانة مدیریت دانش را در ارتباط بین فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمان مورد بررسی قرار میدهد.
مدلهای اندازهگیری مربوط به تحلیل عاملی تاییدی که با استفاده از مدل معادلات ساختاری و توسط نرم افزار LISREL استخراج گردیده است در قسمت قبل آورده شد و نشان دهنده قابل اعتماد بودن سازههای فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمانی و اثربخشی سازمان میباشد.
این ماتریس این واقعیت را میرساند که اندازه شاخصهای فرهنگ سازمانی در جامعه مورد نظر بالا بوده و نیز، تمام شاخصها از نظر افراد نمونه دارای اهمیت بالا و متوسطی میباشد و کوچکترین تغییری در شاخصهایی که در ناحیه حساس واقع شدهاند، ممکن است نتایج تحقیق را دستخوش تغییر قرار دهد.
)شکل 6: وضعیت شاخصهای استراتژی سازمانی نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصل دوم تحقیق نشان میدهد که فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی سازمان دارد (0.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی سوم تحقیق نشان میدهد که استراتژی سازمانی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی سازمان دارد (0.
علاوه بر این، این تحقیق صرفا ارتباط بین متغیر فرهنگ و استراتژی سازمانی، را با اثربخشی سازمان مورد بررسی قرار داده است در حالی که متغیرهای متعددی میتوانند بر اثربخشی سازمان تأثیرگذار باشند.