چکیده:
هدف از نگارش پژوهش حاضر، تناسب استراتژیک بین استراتژیهای نوآوری و محیط کسبوکار در ارائه عملکرد کسبوکار می
باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی به شمار میرود؛ ابزار گردآوری دادهها و
اطلاعات شامل پرسشنامه است که اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ ۰.۹۲۶ تعیین شد؛ بنابراین ابزار این تحقیق از قابلیت
بالایی برخوردار است و پس از تائید روایی و پایایی آنها جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و معاونان شرکتهای
دانشبنیان مستقر در استان مرکزی می باشد که تعداد شرکتها ۵۹ شرکت و تعداد افراد آن ۱۱۸ نفر می باشد. حجم نمونه
توسط فرمول کوکران ۹۰ نفر محاسبه گردید. به منظور تجزیهوتحلیل از مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار
LISREL استفاده شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق فرضیهها مورد تائید واقع شده است.
The purpose of the present paper is to determine the strategic fit between innovation strategies and the business
environment in delivering business performance. This research is applied in terms of purpose and in terms of
data collection method is descriptive The data gathering tool was a questionnaire that was validated using
Cronbach's alpha (0.926). Therefore, the tools of this research are highly capable. After verifying their validity
and reliability, the statistical society of this research includes directors and deputies of knowledge based
companies based in Markazi province. The number of companies is 59, and the number is 118. The sample size
was calculated using the Cochran formula 90. In order to analyze the structural equation model using LISREL
software. Based on the findings of this research, the hypotheses have ben confirmed.
خلاصه ماشینی:
) شکل1: مدل مفهوم تحقیق (پراگو، 2016) اهداف تحقیق تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری محصول بر عملکرد کسبوکار تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری فرآیند بر عملکرد کسبوکار تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری محصول با نقش میانجی محیط های پویا بر عملکرد کسبوکار تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری محصول با نقش میانجی محیط های رقابتی بر عملکرد کسبوکار تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری فرآیند با نقش میانجی محیط های پویا بر عملکرد کسبوکار تعیین تاثیر استراتژیهای نوآوری فرآیند با نقش میانجی محیط های رقابتی بر عملکرد کسبوکار روش تحقیق روش تحقیق بر مبنای هدف تحقیق از نوع کاربردی می باشد، زیرا با بکارگیری نظریه ها و برخی علوم رفتاری و مدیریت و آمار در مورد جامعه آماری به نتایجی دست می یابد که برای آن دسته از سازمان ها و مؤسسات که در حوزۀ جامعه آماری قرار می گیرند قابل استفاده و کاربرد می باشد و بر مبنای ماهیت و روش با توجه به هدف و ماهیت موضوع آن، علی میباشد که بهمنظور بررسی رابطه علت و معلولی بین متغیرهای تحقیق ازاینروش استفاده میشود.
از طرفی شاخص ریشه میانگین مجذورات نیز کمتر از 08/0 بوده که همانگونه که نیز اشاره شد این میزان نشان دهنده خطاهای معقولی برای تقریب در جامعه است؛ بنابراین در مجموع با توجه به اینکه شاخص ها در سطح قابل قبولی قرار دارند می توان نتیجه گرفت مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
جود وکنی (1981) برای شناخت وجود متغیر میانجی استفاده از چند مرحله رگرسیون استفاده می کرند در فرضیه سوم با توجه به نتایج که نشان دهنده تاثیر استراتژیهای نوآوری محصول بر عملکرد کسبوکار می باشد.