چکیده:
نهضت داوطلبی و خدمات رسانی به جامعه، از پدیده های دنیای معاصر است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تحلیل نیازمندی های سیستم اطلاعات مدیریت جذب داوطلبان ورزشی ایران بود. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی با متدولوژی یو ام ال و با استفاده از مدل طراحی شی گرای آر یو پی بود. ابزار، پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنجی سیستمی مدیران بود، جامعه آماری شامل کلیه معاونین وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ستادی و کلیه روسا و نایب رئیسان و دبیران فدراسیون های ورزشی ایران بود. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. روایی پرسشنامه، توسط اساتید مدیریت ورزشی و همچنین اساتید علوم نرم افزاری مورد تایید واقع شد و پایایی آن بر اساس آزمون اسپیرمن- براون و ضریب آلفای کرونباخ 72/ و87/. به دست آمد. نتایج نشان داد: نیازمندی های سیستم اطلاعات مدیریت جذب داوطلبان ورزشی شامل: منابع انسانی، برنامه ریزی، ثبت نام و پذیرش، آشناسازی، مالی و تدارکات، آموزش و حمایتی، ارزیابی، پاداش و حفظ بود و ذینفعان داوطلبی ورزشی ایران شناسایی شد، نهایتا الگوی تحلیل نیازمندیها ارائه گردید. شناسایی نیازهای اطلاعاتی، پایه و اساس مدیریت سیستم اطلاعاتی داوطلبی است، زیرا اگر شناخت از سیستم بخوبی انجام نشود، تعامل موثر بین داوطلبان و مدیریت سیستم اطلاعاتی پیش نخواهد آمد به همین منظور مبنای الگوی تحلیل نیازمندی های مدیریت سیستم های اطلاعاتی داوطلبان ورزشی شناسایی نیازهای اطلاعاتی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد: نيازمنديهاي سيستم اطلاعات مديريت جذب داوطلبان ورزشي شامل : منابع انساني، برنامه ريزي، ثبت نام و پذيرش ، آشناسازي، مالي و تدارکات ، آموزش و حمايتي، ارزيابي، پاداش و حفظ بود و ذينفعان داوطلبي ورزشي ايران شناسايي شد، نهايتا الگوي تحليل نيازمنديها ارائه گرديد.
يافته ها در اين پژوهش حجم نمونه ١٦٤ نفر بوده که در دو گروه طبقه بندي شده بودند: گروه اول : شامل کليه مديران کل ستادي و معاونان وزارت ورزش که ١٤ نفر بودند که در واقع (٨/٥٣) از کل آزمودنيها را تشکيل ميدادند و گروه دوم شامل رؤسا و نايب رئيس ها و دبيران فدراسيون هاي ورزشي بوده که ١٥٠ نفر و (٩١/٤٦) آزمودنيها را شامل ميشدند همچنين در بخش ميداني تحقيق ، پرسش نامه نگرش سنجي سيستمي مديران که به منظور دسته بندي اطلاعات در زمينه جذب نيروهاي داوطلبي ورزشي بر اساس نيازمنديهاي سيستم بود استفاده شد که دربرگيرنده (زير سيستم منابع انساني، زير سيستم برنامه ريزي، زير سيستم ثبت نام و پذيرش داوطلب ، زير سيستم آشناسازي، زير سيستم تدارکات و مالي، زير سيستم آموزش ، زير سيستم ارزيابي، زير سيستم حفظ و پاداش ) ميباشد، که براي اين منظور از آزمون فريدمن استفاده گرديد که ميانگين رتبه اطلاعات آشناسازي از ديگر مؤلفه ها بيشتر بوده (٤/٠٤) و کم ترين ميانگين مربوط به مؤلفه اطلاعات برنامه ريزي (٣/٦٥) بوده است و تفاوت ميان مؤلفه ها با توجه به آزمون خيدو (٢٥/٧٩) بوده و سطح معناداري دو صدم بوده که از لحاظ آماري معنادار ميباشد و نتيجه اينکه دسته بندي اطلاعات در زمينه جذب نيروهاي داوطلبي ورزشي بر حسب نيازمنديهاي سيستم متفاوت بود.