چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و بررسی عوامل موثر بر برندسازی اسلامی در صنایع ایران به منظور ارائه چارچوبی مفهومی برای ورود به بازارهای جهانی است. روش پژوهش از نوع ترکیبی اکتشافی است که پی¬درپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در گام اول پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان، متخصصان و استادان دانشگاهی و صنعت در زمینههای بازاریابی، برندسازی و برندسازی اسلامی که به روش نمونه-گیری ترکیبی هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مولفه¬های برندسازی اسلامی و هم¬چنین عوامل موثر بر آن شناسایی و دسته¬بندی شد. سپس در مرحله کمی در قالب روش تحقیق توصیفی¬ ـ پیمایشی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته نظر و دیدگاه¬های 328 نفر از مدیران و کارشناسان بازاریابی در 60 شرکت با نام اسلامی گردآوری شد. سپس، داده با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرم¬افزار LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش در مرحله نظرسنجی از خبرگان منجر به شناسایی سه مولفه اصلی رویکردها، فرصتها و چالشهای برندسازی اسلامی و عوامل اثرگذار بر آن شد.
خلاصه ماشینی:
به طوری که با مرور ادبیات موضوع مشخص میشود که پژوهشهای بسیار اندکی در این زمینه انجام شده است؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت پرداختن به آن از یک سو و خلأ نظری که پیشتر بدان اشاره شد، این پژوهش درصدد است تا در تحقیقی جامع از طریق شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای برندسازی و عوامل مؤثر بر آن در صنایع ایران و ارائه الگویی ساختاری برای برندسازی اسلامی این صنایع در کشور عرضه کند.
جدول 1: پیشینه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ادامه جدول 1: پیشینه تجربی پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ادامه جدول 1: پیشینه تجربی پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس مطالعات میتوان بیان کرد که بحث شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی اسلامی در صنایع ایران به منظور ارائه چارچوبی مفهومی برای ورود به بازارهای جهانی بهرغم اهمیت آن به صورت کاربردی و در صنایع ایران تا آنجا که محقق بررسی کرده است، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است و مطالعات در این زمینه میتواند در جهت بازسازی الگوهای تجاری در زمینه برندسازی کمک شایانی کند.
با توجه به اینکه در روش تحقیق ترکیبی اکتشافی ابتدا از روشهای تحقیق کیفی و سپس از روشهای تحقیق کمی استفاده شده، مراحل پژوهش به صورت زیر صورت پذیرفته است: روش تحقیق بخش کیفی: در این بخش با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان، متخصصان و استادان دانشگاهی و صنعت در زمینههای بازاریابی و پژوهشهای بازار، برندسازی و برندسازی اسلامی و عوامل مؤثر بر آن دادههای کیفی گردآوری شد که دارای شناخت کافی از موضوع مورد مطالعه بودند.