چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش ICT بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان امور آب و فاضلاب شهر اراک هستند که تعداد 215 کارمند در دو گروه (آموزش گذرانده و آموزش نگذرانده) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدل پذیرش فناوری دیویس استفاده شد. نتایج نشان داد بین کارکنان آموزش گذرانده و آموزش نگذرانده در 5 متغیر مدل پذیرش فناوری تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس تحلیل دادهها، همه روابط بین متغیرهای مدل ساختاری گروه آموزشدیده با توجه به تاثیر آموزش، مثبت و معنادار به دست آمدند و با عنایت به شاخصهای برازش، مدل ساختاری پذیرش فناوری گروه آموزشدیده دارای برازش مناسب و بر همین اساس قابلیت بهکارگیری در جامعه موردنظر را دارا است.
خلاصه ماشینی:
1 چکیده هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش ICT بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مـدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است .
تاکنون در پژوهش های زیادی به بررسی رابطه فناوری اطلاعـات و ارتباطـات با متغیرهایی چون وظایف سازمانی (مددی و همکاران ، ١٣٩٣)، کیفیت خدمات و رضایت مشتری (دوستار و همکاران ، ١٣٩٣)، ساختار سازمانی (فرهنگی و همکاران ، ١٣٩٢)، کـارآفرینی سـازمانی (فیض و همکاران ، ١٣٩٢)، چابکی سازمانی (محمدی و امیری، ١٣٩١)، کیفیت عملکـرد سـازمان (حاجیحسینی و همکاران ، ١٣٩١)، عملکرد عملیاتی و استراتژیک (عابـدی جعفـری و همکـاران ، ١٣٩٠)، رفتار سازمانی (قلیپور و رسولی، ١٣٩٠)، عملکرد سازمانی (مانیـان و همکـاران ، ١٣٨٨)، سودآوری شرکت (٢٠١٤ ,Piget & ̈Kossai)، ارتقای ظرفیـت سـازمانی (٢٠١٤ ,Ziphorah)، بازده اقتصادی (٢٠١٤ ,Alam &Shahiduzzaman )، رضایت شـغلی (٢٠١٤ ,Yam, et al) و ظرفیت جذب دانش کارکنان (٢٠١٣ ,rezPe &Castillo )، پرداخته شده است .
در مـورد تـأثیر نگـرش نسـبت بـه اسـتفاده از فناوری اطلاعات بر تصمیم به اسـتفاده از فنـاوری اطلاعـات در گـروه اول (شـکل ٣)، ضـریب رگرسیون استانداردشده که تحت عنوان ضریب مسیر است برابر با ٠/٦٣ و مقدار t به دسـت آمـده برای این ضریب ٧/٠٢ است که این مقدار در سطح ٠/٠١ معنادار است ؛ اما همین ضریب در مدل گروه دوم (شکل ٤) معنادار نیست ؛ زیرا ١/٩٦± > t است .
Kunda & Brooks قطب الدینی (١٣٨٩)، شیخ شعاعی و علوی (١٣٨٦)، پارک و همکاران (٢٠١٤)، پـرل و همکـاران (٢٠١٤)، والاس و شتز (٢٠١٤) و میلتجن و همکاران (٢٠١٣) در رابطه با روابط بـین متغیرهـای مدل پذیرش فناوری و ساختار مدل و برازش آن مطابقت دارد.