چکیده:
معنیشناسی قالبی فیلمور ادعا میکند دانش دایرهالمعارفی به شکل قالبهایی در ذهن ذخیره میشود و در تعبیر و درک گفتمان به فرد کمک میکنند. در پژوهش حاضر تلاش میکنیم به پیروی از ادعای لی (1997و 2001) مبنی بر امکان کاربرد مفهوم قالب فیلمور در تحلیل گفتمان به تحلیل تعدادی گفتگوی روزمره فارسیزبانان بپردازیم و نشان دهیم که این قالبها در درک و تعبیر گفتهها راهگشا هستند و نبود قالب مشترک بین مشارکان میتواند موجب اختلال در ارتباط به شکل سوءتعبیر یا عدمدرک شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد اختلال در ارتباط به دلیل تفاوت قالبها در دو سطح قابل بررسی است. ممکن است تفاوت افراد در انواع قالبهایی باشد که در ذهن دارند، در چنین شرایطی شنونده یا دچار سوءتعبیر میگردد یا با عدمدرک گفته گوینده مواجه است. گاه نیز تفاوت افراد در سطح مفاهیم تحت پوشش یک قالب واحد است که در این موارد برای شنونده سوءتعبیر ایجاد میشود.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر تلاش میکنیم به پیروی از ادعای لی (1997 و 2001) مبنی بر امکان کاربرد مفهوم قالب فیلمور در تحلیل گفتمان به تحلیل تعدادی گفتگوی روزمره فارسیزبانان بپردازیم و نشان دهیم که این قالبها در درک و تعبیر گفتهها راهگشا هستند و نبود قالب مشترک بین مشارکان میتواند موجب اختلال در ارتباط به شکل سوءتعبیر یا عدمدرک شود.
پژوهش حاضر نیز در پی آن است که به تبعیت از فیلمور (1982، 2006) و لی (1997، 2001) با بهکارگیری مفهوم قالب شناختی، به بررسی تعدادی گفتگوی روزمره فارسیزبانان بپردازد و نشان دهد هر چند قالبهای شناختی هر فرد، بهعنوان شنونده، به او کمک میکند تا حد ممکن منظور گوینده را درک و تعبیر نماید، اما به دلیل آنکه قالبهای شناختی حاصل تجربههای فردی و اجتماعی هستند، لذا ممکن است در بین افراد متفاوت باشد و در نتیجه موجب اختلال در ارتباط به شکل عدمدرک non-understanding" یا سوءتعبیر mis-interpretation" گردند.
در این گفتگو عدمدرک گفته فرد (ب) به این دلیل است که فرد (الف) قالب مدنظر گوینده را در ذهن ندارد و در نتیجه قادر به تعبیر و درک مناسبی از آن نیست و خود با پرسشی که میپرسد، این مسئله را بیان میکند.
علیرغم آنکه دو طرف گفتگو قالب استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را در ذهن خود فعال کردهاند، تفاوت تجربه و دانش پیشزمینه آنها موجب شده است قالبهایشان در جزئیات متفاوت باشد و در نتیجه گفتگو طولانی و در نقاطی برای فرد (الف) سوءتعبیر ایجاد کند.
- Ensink, Titus & Sauer, Christoph (2003), Social-functional and cognitive approaches to discourse interpretation: The role of frame and perspective.