چکیده:
زمینه: چابکسازی و مدیریت اخلاق نقش تعیین کنندهای در حل بحرانها دارد. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین چابکسازی منابع انسانی و مدیریت اخلاق با حل بحران در سازمانهای رسانهای بوده است.
روش: این تحقیق از نوع مطالعات تحقیقات توصیفی – همبستگی بود. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران سازمانهای رسانهای در سال1395است و در نمونه تحقیق به مطالعه موردی سازمان صدا و سیما، تعداد 120 نفر از مدیران به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (79 نفر از مدیران مرد و 41 نفر هم مدیران زن). در این تحقیق برای گردآوری دادههای مربوط به عوامل موثر بر چابکسازی سازمانهای رسانهای از پرسشنامه چابکی سازمانی، پرسشنامه اخلاق سازمانی (CEP) و پرسشنامه بحران ستیزی سازمانها استفاده گردید و دادهها با روش آماری همبستگی و رگرسیون تحلیل گردید.
یافتهها: با توجه به مقادیر ضریب بتا برای چابکسازی (672/ 0) و مدیریت اخلاق (169/ 0) مشاهده میشود که هر یک انحراف تغییر در بحران ستیزی ایجاد میکند. در این مدل پیشبینی چابکی منابع انسانی حدود 53 درصد افزایش یافته است و چابکی سازمانی پیشبینی کننده قویتر و مناسبتری برای بحران ستیزی است.
نتیجهگیری: توجه به اموزش چابک سازی و توجه به مدیریت اخلاق در سازمانها میتواند بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی جهت مدیریت حل بحران در سازمانها باشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه بررسی تحقیقات گذشته و همچنین بیان ضرورت چابکسازی منابع انسانی و مدیریت اخلاق در حل بحرانها در سازمان و اهمیت پرداختن به سازمانهای رسانهای که نقش فرهنگ سازی در جامعه را به عهده دارند در این تحقیق به بررسی رابطه چابک سازی منابع انسانی و مدیریت اخلاق با حل بحران سازمانهای رسانهای پرداخته شده است.
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون (رجوع شود به تصویر صفحه) مطابق یافتههای جدول 1، برای پاسخگویی به این فرضیه که بین چابکی سازمانی و بحران ستیزی رابطه معنادار وجود دارد، میزان ضریب همبستگی مشاهده شده با درجه آزادی 118 و در سطح معناداری 01/0 برابر با 719/0 میباشد که از مقدار بحرانی بزرگتر است.
با توچه به اینکه در سازمان رسانهای صدا و سیما که محوریت اصلی را منابع انسانی هوشمند تشکیل میدهد توجه به نیازها و درک ابعاد شخصیتی آنان میتواند به فرایند تحول در سازمان 15کمک فراوانی نماید لذا طبق نتایج پژوهشهای پیشین و پژوهش حاضر در زمینه پیشبینی و پیشگیری بحرانهای سازمانی و برخورد به سمت کاهش مخاطرات باید با آموزش چابک سازی منابع انسانی و رعایت اصول حرفهای و مدیریت اخلاقی سازمان اقدام کرد و مدیران بحران بهخصوص مدیران ارشد، بایستی سیاستگذاری و برنامهریزیهای کلان را حول این رویکردها انجام دهند.
واژهنامه بحرانهای سازمانی Organizational crisis مدیریت بحران Crisis management فرهنگ سازمانی Organizational culture مدیریت اخلاق Ethics management اخلاق Ethics اخلاق حرفه ای Professional ethics ارزشهای سازمانی Organizational Values اخلاق سازمانی Organizational ethics چابک سازی Agility بحران ستیزی Anti-crisis تعالی سازمانی Organizational Excellence ارزشهای اخلاقی Ethical values پیشگیری Prevention منابع انسانی Human resources تحول در سازمان Development in organization References Mayer N.
Providing a comprehensive model of human resources management for agile organizational crisis.