چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش الگویی معلم در افزایش تاب آوری و تحمل دانش آموزان بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی بندورا و همچنین ارائه راهکارهایی ساده جهت کمک به افزایش تاب آوری و تحمل آنان است. کنار آمدن موفقیت آمیز فرد با عوامل استرس زا و موقعیت های دشوار، تاب آوری نامیده می شود(مک کویین ، 1996 ). محققانی همچون استرنبرگ بر آموختنی بودن تاب آوری تاکید ورزیده اند و از سویی دیدگاه یادگیری اجتماعی بندورا بر نقش الگو ها در شکل گیری رفتار تاکید دارند. پر واضح است یکی از مهترین و تاثیر گذار ترین الگوها در شکل دادن رفتار و صفات دانش آموزان، معلمان هستند که می توانند با رفتار و گفتار خود در همه زمینه ها از جمله افزایش تاب آوری و تحمل دانش آموزان موثر باشند. در این پژوهش سعی شده است ضمن بررسی نقش الگویی معلم در افزایش تاب اوری ، راهکارهایی ساده و عملی که منجر به افزابش تاب آوری و تحمل دانش آموزان می شود معرفی شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش الگویی معلم در کمک به افزایش تاب آوری و تحمل دانش اموزان براساس نظریه یادگیری اجتماعی و ارائه راهکارهای ساده و عملی قدرت ایمانی زاده 1 ، فاطمه ملک احمدی 2 1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی 2 دبیر دینی و قران چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش الگویی معلم در افزایش تاب آوری<FootNote No="4" Text="Resilience"/> و تحمل دانش آموزان بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی<FootNote No="5" Text="Social Learning Theory"/> بندورا<FootNote No="6" Text="Albert Bandura"/> و همچنین ارائه راهکارهایی ساده جهت کمک به افزایش تاب آوری و تحمل آنان است.
بسیاری از محققان بین تاب آوری و مشکلات روان شناختی رابطه معنادار و منفی گزارش کرده اند و چنین بیان می کنند که این سازه می تواند به عنوان عامل واسطهای بین سلامت روان و بسیاری دیگر از متغیرها قرار گیرد و با ارتقاء تاب آوری، شخص می تواند در برابر عوامل استرس زا و همچنین عواملی که سبب به وجود آمدن بسیاری از مشکلات روان شناختی آنها می شود، از خود مقاومت نشان داده و بر آنها غلبه نمایند (اگایبی و ویلسون، 2005).
این مطالعات حاکی از اهمیت ویژگی های ارتباطی و علی الخصوص حمایت اجتماعی در زمینه تاب آوری هستند( گارمزی، 1993؛ فلورنس و دیگران ،2005؛ روتر، 1979) قسمت اعظم یادگیری هایی که شخصیت افراد را تحت تاثیر قرارمی دهد نه در فضای معمولی محیطهای طبیعی ، بلکه در محیط بسیار پیچیده که بوسیله رفتار افراد دیگر خلق و ایجاد شده است ، انجام می پذیرد.
تاب آوری باعث می شود که افراد در شرایط ناگوار با وجود عوامل خطر از ظرفیت های موجود خود در دستیابی به موفقیت و تحول زندگی فردی استفاده کنند و از این چالش ها و آزمون ها به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره جویند و از آنها سر بلند بیرون آیند (آگایبی و ویلسون، 2005).