چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عوامل موثر در تبلیغات نامحسوس بر راهبردهای توسعه خدمات غذایی از
منظر مشتریان» تحقیقی است توصیفی با ماهیت کاربردی که به روش همبستگی اجرا شده است. جامعة آماری
پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکتهای خدمات غذایی و فست فودها و رستوران های زنجیرهای بوده کلان
شهرهای بزرگ کشور بوده و نمونه آماری تحقیق شامل ۷۴۳ نفر است که به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار
پژوهش پیمایشی و شامل پرسشنامه ای است که چهار مولفه باورهای اقتصادی, باورهای اخلاقی قوانین و
مقررات. مزیت اجتماعی و انتفاع فردی را به عنوان عوامل موثر در تبلیغات نامحسوس در نظر گرفته شد. روایی
صوری و محتوی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۴۴ مورد تایید قرار
گرفته است. با توجه به مدل پیشنهادی برای تایید یا ره فرضیه ها از شاخص های آمار استنباطی (ضریب
همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری( و از نرم افزار pls نسخه 3 و spss نسخه 22 استفاده
شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین عوامل موثر بر تبلیغات نامحسوس و راهبردهای توسعه خدمات
غذایی تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین شرکتها و موسسات ارایه دهنده خدمات غذایی میتوانند با
تمرکز بر نقش هریک از عوامل موثر در تبلیغات نامحسوس، فرآیند بهبود فضای کسب و کار خود را با اتخاد
استراتژی های توسعهای مناسب در جهت ایجاد ارتباط اثربخش و کارآمد با مخاطبان بازار هدف به صورت کارا
و مستمر توسعه دهند.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که هر موسسه که وارد مبحث تبلیغات می شود باید بتواند ضمن جبران نمودن هزینه های متحمل شده ، به هدف خود که همانا جذب مشتری پایدار است ، دست یابد و از طرفی چون امر تبلیغات ، برای یک موسسه و یا فروشگاه در سطح حغرافیایی بازار هدف چند منظوره بسیار هزینه بر است ، لازم است تا راهبردهای مرتبط با حوزه توسعه خدمات غذایی با مطالعه علمی و فراگیر صورت پذیرد تا ضمن اثربخشی بهتر و 1 Coumont 2 Wolburg 3 Walker 4 Neer 5 Long et al 6 Mochalova & Nanopoulos ایجاد فرهنگ سازی مناسب در این زمینه ، کارایی مناسب در کاهش و تناسب هزینه صرف شده نسبت به انتفاع حاصله را ایجاد نماید.
از مهمترین مزایای تبلیغات نامحسوس 1 Anonymous 2 Product Placement 3 Carol & McKee هزینه پایین تر آن نسبت به تبلیغات آشکار (مستقیم )، هدف قرار دادن بازار مشتریان رسانه های اجتماعی، تلفیق همزمان محصولات با سبک زندگی مشتریان هدف ، ایجاد تاثیرات آنی و اولیه ، افزایش تمایل به خرید محصول در مشتریان از طریق ایجاد حس همزاد پنداری با کاراکترهای سینمایی، ماندگار نمودن تبلیغات با فرآیند ارایه فیلم در سینما و سپس توزیع در شبکه های خانگی، تلفیق محصول و برند با افراد نامدار و ایجاد برندهای مورد نظر تولیدکنندگان دانست .
1 Stafford 2 Breivik et al 3 Mittal 4 Terry 5 Van Ling (رجوع شود به تصویر صفحه) روش شناسی تحقیق روش تحقیق پژوهش حاضر با بررسی تاثیر عوامل موثر بر تبلیغات نامحسوس بر راهبردهای توسعه خدات غذایی، از نظر ماهیت کاربردی، هدف توصیفی و روش کمی است .