چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی روابط اجتماعی و مشارکت در مدرسه بر موفقیت تحصیلی نوجوانان متخلف در
بین دانشآموزان دبیرستانهای شهر زابل انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش
پژوهش» توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر زابل در سال
تحصیلی ۹۶-۹۷ میباشد. حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده و مطابق با جدول کرجسی- مورگان ۲۳۷۳
نفر انتخاب گردید. روش گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی بوده است. درروش میدانی از پرسشنامههای
محقق ساختکه با توجه به ادبیات پژوهش تنظیم شده استفاده شده است. برای انجام آمارههای توصیفی از نرم افزار
5 نسخه ۲۲ و برای انجام تحلیل استنباطی از نرم ۳18 5۸/۸41 استفاده شده است. یافتهها نشان داد
که روابط اجتماعی بر مشارکت مدرسه تاثیر قوی دارد. مشارکت مدرسه برموفقیت تحصیلی نوجوانان متخلف
ضعیفی دارد. روابط اجتماعی بر موفقیت تحصیلی نوجوانان متخلف تاثیر قوی دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارتباطات اجتماعی و مشارکت در مدرسه بر روی موفقیت تحصیلی در نو جوانان متخلف در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر زابل انجام شده است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که بین روابط اجتماعی، مشارکت مدرسه ، موفقیت تحصیلی نوجوانان متخلف چه رابطه ای وجود دارد؟ و آیا ارتباطات اجتماعی و مشارکت در مدرسه بر روی موفقیت تحصیلی در نو جوانان متخلف در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر زابل تاثیر مثبت و معناداری دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١) (مدل مفهومی پژوهش (هرشبرگر و همکاران ١ ٢٠١٨) مبانی نظری پژوهش روابط اجتماعی در تعریف لغوی رابطه آمده است ؛ هر نوع وابستگی و ارتباط که میان دو یا چند چیز وجود دارد.
پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی پژوهش افشانی و جنتی فر(١٣٩٥) در طی پژوهشی به مقایسه میزان مشارکت اجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین دانش آموزان دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی شهر یزد پرداختند که نتایج زیر حاصل شدمشارکت را نوعی کنش هدفمند در فرآیند تعاملی بین کنشگر و محیط اجتماعی برای نیل به اهداف معین و از پیش تعیین شده ، تعریف کرده اند.
همچنین یافته های رگرسیون حاکی از پیش بینی معنادار مشارکت اجتماعی دانش آموزان و جو سازمانی مدرسه با ویژگیهای کارآفرینی دانش آموزان دارد عقیلی و همکاران (١٣٩٠) در طی پژوهشی به بررسی میزان بهره مندی دانشجویان کارشناسی رشته روابط اجتماعی شهر تهران از برنامه های شبکه های رادیویی ایران پرداختند که نتایج زیر حاصل شد هدف از انجام تحقیق حاضر شناخت میزان بهره مندی دانشجویان رشته روابط اجتماعی شهر تهـران از شـبکه هـای رادیـویی ایـران است .