چکیده:
حمل و نقل را میتوان شاهرگ اصلی صنعت گردشگری دانست. به گونهای که بین پیشرفت صنعت
جهانگردی و حمل و نقل رابطهای تنگاتنگ و کاملا مستقیم وجود دارد که نقصان یکی باعث افت دیگری نیز
میشود. سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل هر کشور جزء زیرساختهای توسعه آن کشور محسوب میشود.
که در واقع نخستین گامی است که برای بهبود صنعت جهانگردی و اوضاع حمل و نقل برداشته میشود. در
این میان حمل و نقل ریلی به دلیل انرژی کمترء آلودگی کمترء ایمنی بیشترء ظرفیت بالای حمل مسافر از
مزایای بیشتری نسبت به سار ناوگان برخوردار است. بنابراین هدف این مطالعه بررسی زیرساختهای
راهآهن بر صنعت گردشگری در دو گروه از کشورهای عضو 0۳010 و کشورهای منطقه منا طی دوره ۲۰۱۵-
۰ با استفاده از رهیافت گشتاورهای تعمیمیافته (/۸/2)) است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده
و دادههای مورد نیاز آن به روش اسنادی جمعآوری شده است. طبق نتایج بدست آمده, درجه باز بودن
تجاری, توسعه شاخص بهداشت. تعداد خطوط راهآهنء تعداد مسافرهای حملشده مثبت در هر دو گروه
از کشورها و نرخ ارز واقعی تاثیر منفی در کشورهای عضو 013۳10 و تاثیر مثبت در کشورهای منطقه منا بر
صنعت گردشگری دارند و همچنین مقایسه ضرایب در هر دو گروه از کشورها بیانگر این است که میزان
تاثیرگذاری زیرساختهای راهآهن بر صنعت گردشگری در کشورهای عضو ۱01070 بیشتر از کشورهای
منطقه منا میباشد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر زیرساخت های راه آهن بر صنعت گردشگری در دو گروه از کشورهای عضو OECD و کشورهای منطقه منا چکیده حمل و نقل را میتوان شاهرگ اصلی صنعت گردشگری دانست ، به گونه ای که بین پیشرفت صنعت جهانگردی و حمل و نقل رابطه ای تنگاتنگ و کاملا مستقیم وجود دارد که نقصان یکی باعث افت دیگری نیز میشود.
بنابراین هدف این مطالعه بررسی تأثیر زیرساخت های راه آهن بر صنعت گردشگری در دو گروه از کشورهای عضو OECD و کشورهای منطقه منا طی دوره ٢٠١٥- ٢٠٠٠ با استفاده از رهیافت گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) است .
طبق نتایج بدست آمده ، درجه باز بودن تجاری، توسعه شاخص بهداشت ، تعداد خطوط راه آهن ، تعداد مسافرهای حمل شده تأثیر مثبت در هر دو گروه از کشورها و نرخ ارز واقعی تأثیر منفی در کشورهای عضو OECD و تأثیر مثبت در کشورهای منطقه منا بر صنعت گردشگری دارند و همچنین مقایسه ضرایب در هر دو گروه از کشورها بیانگر این است که میزان تأثیرگذاری زیرساخت های راه آهن بر صنعت گردشگری در کشورهای عضو OECD١ بیشتر از کشورهای منطقه منا میباشد.
در ادامه مقایسه ضرایب بین دو گروه از کشورها بیانگر این است که میزان تأثیرگذاری زیرساخت های راه آهن در کشورهای عضو OECD بر صنعت گردشگری بیشتر از کشورهای منطقه منا می - باشد.
بنابراین ، هدف اصلی پژوهش حاضر؛ بررسی تأثیر زیرساخت های راه آهن بر صنعت گردشگری در دو گروه از کشورهای عضو OECD و کشورهای منطقه منا بود، که برای نیل به این اهداف ، بعد از تأیید ایستایی و وجود رابطه بلندمدت بین متغیرها، از روش GMM آرلانو و باند (١٩٩١) برای تخمین مدل مطالعه در هر دو گروه از کشورها استفاده شد.