چکیده:
مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش خود نظارتی بر انگیزش پیشرفت در دانشآموزان نارساخوان انجام
شد.پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. ۳۲ نفر با
استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و مبتنی بر هدف از جامعه آماری دانشآموزان دارای نارساخوانی
شهرستان بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۹۵ انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۶ نفر) و
کنترل (۱۶ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقهای (دو روز در هفته) آموزش خود نظارتی
را بهصورت گروهی (دو گروه ۸ نفره) دریافت نمودند, درحالی که گروه کنترل تنها از آموزشهای مدرسه
بهرهمند شدند. قبل و بعد از مداخله و در مرحله پرسشنامه انگیزش پیشرفت اجرا و نمرات دروس
اصلی (علوم» ریاضی» فارسی و املاء) بهعنوان معیاری برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی جمعآوری و ثبت
شد. دادهها نیز با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها نشان میدهد که
آموزش برنامه خود نظارتی منجر به افزایش انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با اختلال نارساخوانی در گروه
آزمایششده است و این تاثیر در مرحله پیگیری در طولانیمدت پایدار بوده است (0>۰/۰۵). همچنین نتایج
نشان داد که آموزش برنامه خود نظارتی منجر به بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارساخوانی
در گروه آزمایششده است و این تاثیر در مرحله پیگیری در طولانیمدت پایدار بوده است (0>۰/۰۵ ).برنامه
خود نظارتی تاثیر مثبتی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان داشته است بنابراین»
میتوان از آن بهعنوان روش درمانی موّثر برای رفع مشکلات انگیزشی و عملکرد تحصیلی این دانشآموزان
بهره گرفت. این روش میتواند مورداستفاده روانشناسان» معلمان» مربیان مدارس ویژه والدین و کلیه کسانی
که با این افراد در ارتباط هستند قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان میدهد که آموزش برنامه خود نظارتی منجر به افزایش انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با اختلال نارساخوانی در گروه آزمایششده است و این تأثیر در مرحله پیگیری در طولانیمدت پایدار بوده است (05/0p˂).
همچنین نتایج نشان داد که آموزش برنامه خود نظارتی منجر به بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارساخوانی در گروه آزمایششده است و این تأثیر در مرحله پیگیری در طولانیمدت پایدار بوده است (05/0 p<).
برنامه خود نظارتی تأثیر مثبتی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان داشته است بنابراین، میتوان از آن بهعنوان روش درمانی مؤثر برای رفع مشکلات انگیزشی و عملکرد تحصیلی این دانشآموزان بهره گرفت.
با توجه به این مسئله و نیز با عنایت به اینکه نسبت مبتلایان به نارساخوانی بیشتر از انواع دیگر اختلالات یادگیری است و همچنین به دلیل اینکه معمولا در کشور ما به آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی ازجمله راهبرد خود نظارتی و همچنین مشکلات انگیزشی این دانش آموزان در محیطهای آموزشی از سوی معلمان و آموزشگران توجه چندانی نمیشود، ضرورت انجام پژوهش حاضر احساس میشود.
نتایج پژوهش گل پرور، میر نسب و فتحی آذر (1389) نشان داد که آموزش راهبرد خود نظارتی توجه، موجب بهبود عملکرد حل مسئله در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دچار اختلال ریاضی میشود.
نتایج پژوهش گل پرور، میر نسب و فتحی آذر (1389) نشان داد که آموزش راهبرد خود نظارتی توجه، موجب بهبود عملکرد حل مسئله در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دچار اختلال ریاضی میشود.