چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته آموزگاران مقطع ابتدایی از تفهیم وکاربست تعالیم وفضایل شاهچراغ(ع) در مدارس انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی، از نوع پدیدارشناسی بود. محیط پژوهش شامل معلمان دبستانهای عشایر استان فارس بودند که با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از نوع گلوله برفی انتخاب شدند و در نهایت به 30 نفر رسیدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته گردآوری و با روش 7 مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از این پژوهش بعد از حذف کدهای مشترک، شامل 200 کد مفهومی بود که حاکی از تجارب واقعی معلمان از تفهیم وکاربست فضایل شاهچراغ «ع» در دبستان میباشد. این کدهای مفهومی در سه تم اصلی، « سرمشق گیری رفتارهای حضرت ازآموزگار»، « شیوههای تفهیم فضایل حضرت(س) » و« موانع اعتقادی و ذهنی موجود» دسته بندی شدند. آشنایی برنامه ریزان جامعه و بویژه استان فارس با این یافتهها، نقش مهمی در نهادینه کردن تعالیم شاهچراغ(س) و اعتقاد به شخصیت ائمه در کودکان و توسعه فراگیر دین باوری در تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین به کارگیری آنها برای اکثر افراد و بویژه کودکان ونهادینه کردن این باور، منجر به سلامتی و امیدواری بیشتر آنان در زندگی میشود (به نقل از پاکیزه، 1385) بدون تردید چنانکه از آیات قرآن و سیره و سنت ائمه معصوم(س) به روشنی دریافت میشود، تهذیب نفس و تربیت صحیح افراد جامعه از اساسیترین اهداف ایشان بوده است.
با توجه به اهمیت نقش معلمان در پرورش و چگونگی شکل دادن به عقاید مذهبی کودکان و تفهیم تعالیم و سبک زندگی امامان معصوم و لزوم نگاه عمیق و کیفی به این مسئله، ضمن معرفی مختصر حضرت شاهچراغ(ع) در جهت شناخت شان والای او، مقالهی حاضر برآن بوده تا به توصیف فضایل وتعالیم کاربردی آن حضرت از زبان آموزگاران پرداخته وشیوههای تفهیم رفتارهای آن بزرگوار در کلاس درس را شناسایی و موانع اعتقادی اجتماعی موجود در معرفی بهتر امام زادهی رئوف و کاربست علوم و فضایل ایشان را با ارائهی راهکارهای عملی و دین باور، تبیین نماید.
با توجه به یافتههای سوال اول و روایات ذکر شده میتوان دریافت که علاوه بر معرفی شخصیتهای معنوی و ازجمله خانوادهی شاهچراغ(ع) از سوی معلم در مدرسه یا کلاس درس، تجلی رفتارهای والای این بزرگواران در وجود آنها، میتواند به ایمان قلبی و شناخت هرچه بیشتر ائمهی اطهار توسط دانش آموزان پی برد و جایگاه دینی و علمی آنان رادر پیشگاه نسل آیندهی جامعهی ایرانی اسلامی افزایش داد.
«یکی از کارهای عملی که من به دانش آموزان میدهم، انجام تحقیق در مورد سبک زندگی شاهچراغ(ع) و تطبیق دادن آن با معانی آیات قرآن کریم جهت معرفی بهتر و موثق تر شخصیت آن حضرت » شرکت کننده شماره 30 از عشایر سیاخ دارنگون.