چکیده:
در دهه چهل، غزل نو با تلفیق شعر نیمایی و غزل سنتی پای به عرصه وجود نهاد. سپس با نگاه عینی و تازه شاعران نوغزلسرا به جهان پیرامون، نوآوریهای سبکی و افزودن عناصر دیگری از شعر آزاد، رفته رفته به رشد و بالندگی روی نهاد. ویژگی تصاویر در غزل نو به گونهای است که آن را غزل تصویری نام نهاده اند. این مقاله بر آن است که برای این سوال پاسخی بیابد که تصویر در غزل امروز نسبت به گذشته چه تفاوتهایی دارد و شاعر نوغزلسرا از چه روشهایی برای تازه کردن تصاویر خیال خود استفاده کرده است، لذا هدف این مقاله این است که به بررسی ویژگی تصاویر در غزل نو بپردازد و شیوه هایی را که شاعران نوغزلسرا برای رسیدن به این منظور در پیش گرفته اند مورد بحث و مداقه قرار دهد تا آشکار سازد که این روشها سبب تازه شدن تصاویر خیال و تشخص سبکی غزل معاصر شده است. نتیجه پژوهش این است که غزل نو با شیوه های نوین تصویرپردازی سبک جدیدی را در غزل معاصر به وجود آورده است که آن را نسبت به دورههای قبل متمایز میسازد.
خلاصه ماشینی:
این مقاله بر آن است که برای این سؤال پاسخی بیابد که تصویر در غزل امروز نسبت به گذشته چه تفاوتهایی دارد و شاعر نوغزلسرا از چه روشهایی برای تازه کردن تصاویر خیال خود استفاده کرده است ، لذا هدف این مقاله این است که به بررسی ویژگی تصاویر در غزل نو بپردازد و شیوه هایی را که شاعران نوغزلسرا برای رسیدن به این منظور در پیش گرفته اند مورد بحث و مداقه قرار دهد تا آشکار سازد که این روشها سبب تازه شدن تصاویر خیال و تشخص سبکی غزل معاصر شده است .
» (صور خیال در شعر فارسی، شفیعی کدکنی: ص ٣) در حقیقت ساخت تصویر خیال حاصل دو عملکرد است : اول آنکه شاعر به تجربۀ اشیا و محیط اطراف خود میپردازد و سپس به یاری نیروی تخیل خود در این تجربه دخل و تصرف کرده به شکل تصویر خیال به خواننده منتقل میسازد.
(تصویر و شیوه های توصیف در غزل نو (با تکیه بر اشعار سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)؛ فاطمه مدرسی، رقیه کاظم زاده ؛ فصلنامۀ ادبیات فارسی؛ سال پنجم ؛ شماره ١٤؛ ١٣٨٨) ٤- ضرورت تحقیق یکی از مهمترین ویژگیهای غزل امروز تصویری بودن آن است و تصاویر نو، تشخص خاصی به غزل معاصر داده و آن را صاحب سبک جدیدی کرده است ، از سوی دیگر «فهمیدن سبک ادبی به یک اعتبار، دیدن آن تصویرهای مخیلی است که شاعر در معنی ترسیم میکند.