چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی بازی و ایفای نقش بر شناخت و هویت یابی دانش آموزان
ابتدایی شهرستان ساری است. در این تحقیق از طرح آزمایشی یک گروه با پیش آزمون و پس آزمون
استفاده شده است که ابتدا از گروه مورد نظر، سنجش انجام شد و بعد از اجرای برنامه آموزشی نیز پس
آزمون اجرا گردید و نتایج آن مقایسه شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان است که در سال
تحصیلی ٩٧-1396 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل می باشند. نمونه آماری در این پژوهش بر اساس
از جدول کرجسی و مورگان (1970) 118 نفر برآورد شد که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب
گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ابعاد هویت دانش آموزان استفاده شده است که
توسط دانش آموزان که در پژوهش شرکت داشتند، تکمیل گردیده است. گروه آزمایش در 20 جلسه 1/5
ساعته در دروه های آموزش بازی و ایفای نقش قرار گرفتند و بعد از برگزاری برنامه ی آموزشی، نتیجه
آزمون قبل و بعد اجرای دوره، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش با استفاده
از بازی و ایفای نقش در دوره ی ابتدایی بر ابعاد شناخت و هویت یابی دانش آموزان تاثیرگذار می باشد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: بازي، ايفاي نقش ، دانش آموزان ابتدايي ١٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و پنجم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * مقدمه مفهوم هويت (خود) با کلمات دقيق قابل تغيير نيست و تا حدي مهم است شامل تداوم و ثباتي است که مشخص کننده افراد است .
پيشينه پژوهش : آتشک و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشي يا عنوان «تاثير بازي هاي آموزشي رايانه اي بر مهارت اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان » به اين نتيجه رسيدند که بازي هاي آموزشي رايانه اي متغيرهاي همکاري، ابراز وجود را به گونه معناداري افزايش نميدهد، اما در مولفه هاي همدلي، اندازه اثر ٢ .
بررسي اثربخشي بازي و ايفاي نقش بر شناخت و هويت يابي دانش آموزان ابتدايي شهرستان ساري / ١٢٣ حاجي زاد و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي يا عنوان «تاثير بازي رايانه اي آموزشي بر سطوح شناختي بلوم در يادگيري و يادداري مفاهيم رياضي دانش آموزان » به اين نتيجه رسيدند که ازي رايانه اي آموزشي بر يادگيري مفاهيم رياضي دانش آموزان تاثير مثبت دارد.
بررسي اثربخشي بازي و ايفاي نقش بر شناخت و هويت يابي دانش آموزان ابتدايي شهرستان ساري / ١٢٥ روايي و پايايي ابزار اندازه گيري - روايي: روايي اصطلاحي است که با هدفي که آزمودني براي تحقق بخشيدن به آن درست شده است اشاره ميکند.
- موللي و همکاران (١٣٩٢)، پژوهشي با عنوان «بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر کفايت اجتماعي دانش آموزان کم شنوا» را ارائه نمودند که نتايج آن با نتايج اين پژوهش همخواني دارد.