چکیده:
هدف این تحقیق بررسی نقش نورونهای آینه ای در تسهیل یادگیری مهارتهای حرکتی به کمک تصویر
سازی ذهنی میباشد. روشهای آموزش شناختی موجب تسهیل یادگیری مهارتهای حرکتی می شوند و
در این بین ترکیب تمرین بدنی مشاهده ای – تصویرسازی در پژوهش های اخیر مورد توجه قرار گرفته
است. تصویرسازی، فرآیندی شناختی است که نقش مهمی در برنامه ریزی و اجرای حرکات دارد و می
تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مهارت های حرکتی، بازآموزی حرکات ونیز مواردبالینی بکاررود.
تصویرسازی به مفهوم همانندسازی، ایجاد یا بازآفرینی تجربة ادراکی در بین تعدیل کننده های حسی در
ذهن است. اجرای بهتر در عملکرد مهارت حرکتی منجر به فعالیت بیشتر در نورونهای آینه ای قشر پیش
حرکتی میشود که این موضوع یک ساز وکار عصبی و زیربنایی مهارت در اثربخشی تصویرسازی در
بهبود مهارتهای حرکتی میباشد. نتایج این مطالعه نشان داد نورونهای آینه ای موجود در قشر پیش
حرکتی به عنوان یک مکانیسم عصبی بسیار مهم در الگوی فعالیت مغزی می باشد که باعث اثربخشی
تصویرسازی در بهبود مهارت های حرکتی می شود.
خلاصه ماشینی:
روش هاي آموزش شناختي موجب تسهيل يادگيري مهارتهاي حرکتي ميشوند و در اين بين ترکيب تمرين بدني مشاهده اي – تصويرسازي در پژوهشهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است .
(فوگاسي و همکاران ، ٢٠١١) همچنين محققان نشان دادند سرکوب ريتم ميو در قشر پيش حرکتي و قشر آهيانه اي در هر دو حالت قابل مشاهده بوده و تصويرسازي صورت ميگيرد که نشان دهنده فعاليت نورون هاي آينه اي مي باشد (ندلکو وهمکاران ، ٢٠١٠) نورون هاي آيينه اي: پديدة نورون هاي آيينه اي نخستين بار به وسيلۀ دانشمندان ايتاليـايي در دانشـگاه پارمـا کشف شد آنها در يک کشف ناگهاني متوجه شـدند کـه نـورون هـايي کـه بعـدها نـام هاي آيينه نورونهاي به آنها داده شد، آنها دريافتند که هم زماني که يک ميمون خـودش عملـي را انجـام ميدهد مثلا مروري بر نقش نورونهاي آينه اي در تسهيل يادگيري مهارت هاي حرکتي به کمک تصويرسازي ذهني / ١٣٣ کشمشي را با انگشتانش بر ميدارد و هم زماني که به طور منفعـل شـاهد انجام عمل مشابهي از سوي ميموني ديگر يا يک انسان است ، شليک مـيشوند (هيز، ٢٠٠٠) اين نورون ها نشان مي دهند که مغـز يـک حيـوان چگونـه رفتـاري را کـه يـک حيوان ديگر انجام ميدهد رمزگرداني ميکند؛ بدين وسيله انجـام آن رفتـار در همـان لحظه يا بعدها آسان ميشود.