چکیده:
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی و
سازگاری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا شکل گرفت.
مواد و روش ها: بدین منظور ٣٠ نفر از کودکان اوتیسم با عملکرد بالا به شیوه در دسترس انتخاب و به
صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند و پرسشنامه مهارت های اجتماعی و
سازگاری را تکمیل نمودند، پس از اجرای پرسشنامه بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش تحت ١٠ جلسه
بازی درمانی که شامل انواع بازی های مختلف رایانه ای و فیزیکی مبتنی بر تعاملات و روابط اجتماعی قرار
گرفت و گروه کنترل درمانی را دریافت نکرد، پس از آن مجددا هر دو گروه پرسشنامه های تحقیق را
تکمیل نمودند.
یافته ها و نتایج: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد بازی درمانی به شکل معناداری
باعث بهبود مهارت های اجتماعی و سازگاری در کودکان اوتیسم با عملکرد بالا در گروه آزمایش به
نسبت گروه کنترل شده است. همچنین مطالعات پیگیرانه نیز تداوم بهبود روابط و مهارت های اجتماعی و
سازگاری را در گروه آزمایش نشان داد
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده زمينه و هدف : اين تحقيق با هدف بررسي اثر بخشي بازي درماني بر بهبود مهارت هاي اجتماعي و سازگاري کودکان اوتيسم با عملکرد بالا شکل گرفت .
مواد و روش ها: بدين منظور ٣٠ نفر از کودکان اوتيسم با عملکرد بالا به شيوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در گروههاي آزمايش و کنترل جايگزين گرديدند و پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي و سازگاري را تکميل نمودند، پس از اجراي پرسشنامه بر روي هر دو گروه ، گروه آزمايش تحت ١٠ جلسه بازي درماني که شامل انواع بازي هاي مختلف رايانه اي و فيزيکي مبتني بر تعاملات و روابط اجتماعي قرار گرفت و گروه کنترل درماني را دريافت نکرد، پس از آن مجددا هر دو گروه پرسشنامه هاي تحقيق را تکميل نمودند.
يافته ها و نتايج : نتايج حاصل از تجزيه و تحليل کواريانس نشان داد بازي درماني به شکل معناداري باعث بهبود مهارت هاي اجتماعي و سازگاري در کودکان اوتيسم با عملکرد بالا در گروه آزمايش به نسبت گروه کنترل شده است .
واژه هايکليدي: کودکان اوتيسم ، مهارت هاي اجتماعي، سازگاري، اوتيسم با عملکرد بالا ١٩٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و پنجم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * مقدمه اختلال طيف اوتيسم ،١ از شديدترين اختلالات مربوط به دوره کودکي است (١).
بررسي اثربخشي بازي در بهبود مهارت اجتماعي و سازگاري کودکان اوتيسم با عملکرد بالا / ٢٠١ روش تحقيق : پژوهش حاضر از نو ع نيمه آزمايشي شامل پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است نمونه گيري به شکل در دسترس مورد بررسي قرار گرفت .
Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012.