چکیده:
هدف پژوهش حاضر آگاهی از نقش مشاوران مستعد و مدیریت استعداد در ایجاد سلامت بنیاد مدارس
بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه مدیران، معاونان و دبیران
دبیرستانهای آموزش و پرورش شیراز (1283 نفر ) که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 مشغول به
کار بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران ٢٩٥ نفر به عنوان حجم
نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای مدیریت استعداد مدل سوئیم (2009)و
سلامت سازمانی مدرسه ساخته شده توسط هوی و فیلدمن ( ١٩٨٧ ) است. پایایی هردو پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ٩٥ /. و ٩0 /. گزارش شده است. دادهها با استفاده از آزمون های ضریب
همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که بین مشاوران مستعد،
مدیریت استعداد و مولفه های آن با سلامت سازمانی همبستگی ساده مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین رابطه چندگانه میان مولفه های مدیریت استعداد با سلامت سازمانی نشان داده شد. از میان مولفه های مدیریت استعداد فقط مدیریت عملکرد کارکنان و پاداش و قدردانی از کارکنان توان پیشبینی سلامت سازمانی را داشتند، به طوری که 17/. از واریانس سلامت سازمانی توسط این متغیرها قابل تبیین بود.
خلاصه ماشینی:
Lynden & Klingle يادگيري، موفقيت و پيشرفت دانش آموزان ميباشد، ميتواند در سلامت سازماني مدرسه نيز نقش داشته باشد و به اين منظور مديريت استعداد با هدف آماده سازي بهتر، توسعه ي حرفه اي مستمر و ايجاد محيط هاي کاري حرفه ايتر و غنيتر در آموزش و پرورش مورد نظر ميباشد.
از سوي ديگر، از آنجا که مديريت استعداد در بخش آموزش به اهميت شناسايي و به کارگيري معلمان و مديران اثربخش براي مدارس و تجهيز آنها به مهارت هاي آموزشي و رهبري به منظور افزايش اثربخشي تدريس و بهبود عملکرد دانش آموزان اشاره دارد، ميتواند سبب ارتقاي انگيزش و علاقه مندي، ترويج همکاري و تقويت ارتباطات انساني و اخلاقي در بين کارکنان سازمان شود که اين عوامل در نهايت ميتواند به افزايش سلامت سازماني منجر شود.
با توجه به سؤال مطرح شده ، در اين پژوهش آزمون فرضيه هاي زير مدنظر مي باشد: ١) بين مديريت استعداد با سلامت سازماني مدارس متوسطه ناحيه ٢ شهر شيراز رابطه معنيدار وجود دارد.
جدول ٢: ضرايب همبستگي مديريت استعداد و مولفه هاي آن با سلامت سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول شماره ٢ نشان ميدهد که بين مديريت استعداد و ٥ مولفه ي آن (پرورش کارکنان ، مديريت عملکرد کارکنان ، پاداش و قدرداني از کارکنان ، ارتباطات ميان کارکنان و جو فرهنگي باز) با سلامت سازماني مدارس متوسطه شيراز ارتباط مثبت و معنيدار وجود دارد (٠/٠١ >P).
نتايج آزمون فرضيه ٢ نشان داد که بين مولفه هاي مديريت استعداد با سلامت سازماني رابطه چندگانه مثبت و معنيدار وجود دارد.