چکیده:
براساس تئوری نمایندگی، استحکام مدیریت نشاندهنده یکی از پرهزینهترین نمادهای ایجاد تضاد بین سهامداران و مدیران است. استحکام مدیریت میتواند مزایایی را برای مالکان شرکت بههمراه داشته باشد که از آن جمله میتوان به کوتهبینی کمتر در مدیریت سودها بهمنظور تحقق اهداف کوتاهمدت گزارشگری مالی و توجه به استرتژایها و اهداف بلندمدت اشاره کرد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونه مورد استفاده نیز از طریق روش حذف سیستماتیک از جامعه آماری انتخاب شد. در مطالعه حاضر تلاش شد تا با استفاده از دادههای 135 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، مدل دادههای ترکیبی و رگرسیون چندمتغیره، ضمن بررسی تاثیرپذیری رفتار مدیریت سود شرکتها از استحکام مدیریت، نقش استحکام مدیریت در تاثیر رویکردهای مدیریت سود بر ارزش بازار شرکت مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بررسیها نشان داد که استحکام مدیریت موجب کاهش استفاده از مدیریت سود میگردد و استحکام مدیریت موجب کاهش تاثیر منفی مدیریت سود بر ارزش شرکت میگردد.
According to agency theory, management strength represents one of the most costly symbols of conflict between shareholders and managers. Management's strength can provide benefits to the owners of the company, such as a shorter short-term management of profits to meet short-term financial reporting goals and focus on strategies and long-term goals. The statistical population of this research is the companies listed in the Tehran Stock Exchange between 2012 and 2016. The sample was also selected through a systematic removal method from the statistical community. In the present study, using the data of 135 companies admitted to Tehran Stock Exchange, the combined data model and multivariate regression, while investigating the impact of corporate profit management behavior on management strength, the role of solidity Managing influence on the impact of profit management approaches on market value of the company. The results of the research show that management's strength reduces the use of profit management and management's strength reduces the negative impact of earnings management on the company's value.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- تخمين مدل مديريت سود مبتني بر اقلام تعهدي خطاي سطح متغير ضرايب آماره t استاندارد معناداري مقدار ثابت ٠/٠٢٤ ٠/٠٠٤ ٥/١٤٢ ٠/٠٠٠ 0/272 -1/097 574/659 -630/931 1 / TAi,t-1 0/000 6/239 0/013 0/082 (∆SALESi,t - ∆RECi,t) / TAi,t-1 0/000 -4/1122 0/011 -0/047 PPEi,t / TAi,t-1 آماره آزمون چاو ٢/٦٤٧ سطح معناداري آزمون چاو ٠/٠٠٠ آماره آزمون هاسمن ١٠/٧٧١ سطح معناداري آزمون هاسمن ٠/٠١٣ آماره F ٩/١٦٦ ضريب تعيين ٠/٤٦٥ سطح معناداري آماره F ٠/٠٠٠ ضريب تعيين تعديل شده ٠/٤٣١ روش EGLS (رفع اثرات احتمالي ناهمساني واريانس ) مقدار دوربين - واتسون ١/٨٢٤ منبع : يافته هاي پژوهشگر پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٩/ پائيز ١٣٩٧ با توجه به نتايج جدول ٢، اقدام به محاسبه مقادير مديريت سود مبتني بر اقلام تعهدي ميگردد.
287–296 يادداشت ها 1 Bartov 2 Doyle 3 Roychowdhury 4 Franz 5 Kothari 6 Wu 7 Cohen 8 Roychowdhury 9 Meo 10 Jensen and Ruback 11 Shleifer and Vishny 12 Berger 13 Moussa and Chichti 14 De Miguel 15 Fredrickson 16 Shen 17 Stein 18 Louis and Robinson 19 Cohen and Zarowin 20 Fung and Goodwin 21 Li and Zhang 22 Xue and Hong 23 Anthony and George 24 Zebri 25 Jones پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٩/ پائيز ١٣٩٧