چکیده:
هدف: هدف آزاین پژوهش» مروری نظاممند بر بررسی پژوهشها در استفاده از مفاهیم
بازاریابی جهت ارائه خدمات کتابخانههای عمومی به منظور شناسایی و کاربرد آن در
کتابخانه ها و خلا پژوهشی موجود در پژوهشهای انجامشده برای انجام پژوهشهای آتی
است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظاممند است. بدین منظور، پژوهشهای مرتبط
در۱۱ پایگاه ملی و ۵ پایگاه اطلاعاتی خارجی بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ جستجو و
شناسایی گردید. ۷۶ پژوهش حاصل جستجو بود که پس از کنترل و بررسی پژوهشها
توسط پژوهشگران تعداد ۱۷ مورد از مرتبط ترین آنها برای این پژوهش استفاده شدند.
برای اعتبارسنجی نتایج, از متخصص دیگری به غیر از تیم پژوهش استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد روش پژوهشهای انجامشده در ایران با رویکرد کمّی و با
استفاده از ابزار پرسشنامه و در خارج با ترکیبی از دو رویکرد و کیفی و ابزار مورد
استفادة پرسشنامه و مصاحبه بود.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهشها نشان داد با توجه به نقش تحول فناوریهاء مدیران
کتابداران کتابخانههای عمومی میتوانند با به کارگیری روشهایی از جمله خدمات
مبتنی بر بازاریابی حرفهای، مدلهای بازاریابی و جهتگیری بازار، جایگاه حرف خود را در
راستای ارائه خدمات مشتریمدار و رضایت مشتری، بهبود بخشند.
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده تاریخ ارسال:4/5/97 _ تاریخ پذیرش:18/6/97 هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر بررسی پژوهشها در استفاده از مفاهیم بازاریابی جهت ارائۀ خدمات کتابخانههای عمومی بهمنظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانهها و خلأ پژوهشی موجود در پژوهشهای انجامشده برای انجام پژوهشهای آتی است.
استفاده از روشهای علمی و رویکردهایی مثل بازاریابی<FootNote No="75" Text=" Marketing"/> برای جلب نظر کاربران و ایجاد رغبت در آنها برای استفاده از خدمات کتابخانههای عمومی، یکی از راههایی است که میتوان برای رفع این مسئله از آن بهرهمند شد (علیزاده، 1385؛ کاظمی، سیفی و عسگری، زودآیند).
نتایج پژوهشهای انجامشده (بهطور مثال گاروفولا، سیتاری، زافیرو و بالامپانیدو<FootNote No="81" Text=" Garoufallou, Siatri, Zafeiriou &amp;amp; Balampanidou"/>، 2013؛ جلیل پور و عزیزخانی، 1394؛ خسروی،1393؛ غفاری و ذوالقدر،1392؛ بصریان جهرمی و نقشینه،1388؛ بصریان جهرمی و نادری جلودار،1387؛ و اشرفی ریزی و کاظم پور،1387) که بهروش کتابخانهای در راستای بازاریابی در کتابخانهها انجام شدهاند، حاکی از آن است که بازاریابی بهطور گسترده در محیط کتابخانههای عمومی قابل اجراست و میتواند در راستای توسعه ماهیت و نقش کتابخانهها مفید و اثربخش باشد زیرا بازاریابی در کتابخانههای عمومی فرصتی را فراهم میآورد تا کتابداران خدمات خود را بهطور مؤثر و کارآمد به کاربران بالفعل و بالقوه خود ارائه کنند.
مفاهیم و مقولههای استفادهشده در زمینۀ بازاریابی برای ارائه خدمات 3-1 بازاریابی حرفهای خدمات اطلاعاتی<FootNote No="88" Text=" Professional marketing information services"/> در کتابخانههای عمومی جامعۀ ما در حال حرکت به سمت جامعهای دانشمحور است که در آن اطلاعات اولویت مهمی دارد.