چکیده:
واژﮔﺎن در دﯾﺪﮔﺎه ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت واژه ﻫﺎی ﻣﺠﺰّا ﺗﻠّﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد، اﻣﺎ اﻣﺮوزه ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﺴﺒﯽ دارﻧﺪ ﮐﻪ واﺣﺪ ﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺗﺮ ﺑﺴﯿﺎری ﺑﻪ ﻧﺎم اﺻﻄﻼﺣﺎت ﭼﻨﺪ واژه ای ﻧﯿﺰ ﺑﺨﺸﯽ از واژﮔﺎن را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﻋﻠﯽ رﻏﻢ ﭘﺬﯾﺮش اﯾﻦ اﻣﺮ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻣﺮوزی در ﺧﺼﻮص راﺑﻄﮥ ﺑﯿﻦ واژﮔﺎن و درک ﻣﻄﻠﺐ، ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ واژﮔﺎن ﻣﺠﺰّا و ﺗﮏ ﺗﮏ اﺷﺎره دارﻧﺪ و ﻧﻘﺶ اﺻﻄﻼﺣﺎت ﭼﻨﺪ واژه ای ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﮥ ﺑﯿﻦ واژﮔﺎن ﻣﺠﺰّا و اﺻﻄﻼﺣﺎت ﭼﻨﺪ واژه ای ﺑﺎ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺧﻮاﻧﺪن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در زﻣﯿﻨﮥ ﯾﺎدﮔﯿﺮی زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﺑﺎن ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﺖ. آزﻣﻮﻧﯽ ﺷﺎﻣﻞ واژﮔﺎن و اﺻﻄﻼﺣﺎت ﭼﻨﺪ واژه ای ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﯾﮏ آزﻣﻮن ﺧﻮاﻧﺪن از ﭼﻬﻞ ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن اﯾﺮاﻧﯽ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در رﺷﺘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻏﯿﺮ از زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺧﻮاﻧﺪن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و داﻧﺶ آﻧﻬﺎ در زﻣﯿﻨﮥ اﺻﻄﻼﺣﺎت ﭼﻨﺪ واژه ای، در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ داﻧﺶ واژﮔﺎن آﻧﻬﺎ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطۀ بین واژگان مجزا و اصطلاحات چندواژهای با مهارتهای خواندن دانشجویان در زمینۀ یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است.
تحلیل نتایج آزمون نشان میدهد بین مهارتهای خواندن دانشجویان و دانش آنها در زمینۀ اصطلاحات چندواژهای، در مقایسه با دانش واژگان آنها، همبستگی بیشتری وجود دارد.
بین دانش واژگان و دانش اصطلاحات چندواژهای، کدام یک پیشبینی بهتری از عملکرد خواندن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی دارند؟ 2- روش پژوهش شرکتکنندگان مجموع ۵۶ نفر از دانشجویان بومی ایرانی با سطح متوسط در زبان انگلیسی، در پژوهش پیشرو شرکت کردند.
ضرایب پیرسون برای آزمونهای خواندن، واژگان و اصطلاحات چندواژهای (رجوع شود به تصویر صفحه) بخش دوم پژوهش ما در خصوص این مطلب است که نمرات شرکتکنندگان در آزمونهای واژگان و دانش اصطلاحات چندواژهای، تا چه میزان میتواند عملکرد آنها را در آزمون درک مطلب، پیشبینی کند.
نتایج تحلیل رگرسیون برای خواندن، اصطلاحات چندواژهای و واژگان (رجوع شود به تصویر صفحه) 6- نتیجهگیری هدف از مطالعۀ پیشرو این بود که میزان همبستگی دانش واژگان و اصطلاحات چندواژهای دانشجویان فراگیرندۀ زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، با مهارتهای آنها در خواندن بررسی شود و مشخص گردد کدام یک از این دو عامل، پیشبینی بهتری از توانایی دانشجویان در درک مطلب دارند.
این یافتهها نشان میدهند میتوانیم فرض کنیم دانش اصطلاحات چندواژهای، متغیر فرعی دانش واژگان نیست و سطح دانش اصطلاحات چندواژهای برای پیشبینی عملکرد دانشجویان در درک مطلب، بهتر عمل میکند.
"Effect of frequency and idiomaticity on second language reading comprehension".