چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تعین رابطه استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی مبتنی بر واسطهگری ناامیدی تحصیلی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 50707 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده که براساس فرمول کوکران تعداد 382 نفر برای تحقیق بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پنج پرسشنامه بوده است که عبارتند از: پرسشنامه استرس تحصیلی، پرسشنامه بیانگیزه تحصیلی، پرسشنامه خودپنداره منفی تحصیلی، پرسشنامه بیهویتی اجتماعی و پرسشنامه ناامیدی تحصیلی. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. بطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بین استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی درسطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی از طریق ناامیدی تحصیلی و غیرمستقیم درسطح 05/0>P رابطه معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
com Relationship Between Academic Stress, Educational Impulsivity and Negative Academic Self-Concept with Sense of Social Unconsciousness Based on the Mediation of Academic Frustration Farhad Shafiepour Motlagh Monire Torabi Nahad Data of recript: 2017.
Keywords: Academic stress, Academic impotence, Negative self- concept, Social unconsciousness مقدمه بنابه نظر فروید، داشتن هویت مستلزم احساس با ارزش بودن است که در فرد پدیدار می شود (محسنی ، ١٣٧٥).
ضریب اعتبار پرسشنامه های مورد استفاده در تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های تحقیق فرضیه اول بین استرس تحصیلی (ابهام در تکلیف ، گران باری درسی ، سبک باری درسی ، ناسازگاری برنامه ی آموزشی ، نحوه ارزشیابی تحصیلی ) و احساس بی هویتی اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج تحقیق در خصوص فرضیه اول نشان داد، بین استرس تحصیلی (ابهام در تکلیف ، گران باری درسی ، سبک باری درسی ، ناسازگاری برنامه ی آموزشی ، نحوه ارزشیابی تحصیلی ) و احساس بی هویتی اجتماعی در سطح ٠٠٥>p رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج تحقیق در خصوص فرضیه سوم نشان داد، بین خودپنداره منفی تحصیلی (شکست یادگیری ، القای معلم ) و احساس بی هویتی اجتماعی در سطح ٠٠٥>p رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Relationship between hope and academic achievement with the role of mediation of academic procrastination in students, Journal of Research Education, l (37), 125- 142 [In Persian].