چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مبتنی بر موفقیت بر بهبود شایستگی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان دختر انجام شد. در این برنامه از دو بستهی آموزشی، «ارتقای راهبردهای موفقیت» و همچنین بستهی «توانمندسازی والدین» استفاده شد. جهت طراحی و تدوین این بستهها از برنامههای یادگیری اجتماعی-هیجانی بهره گرفته شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی است که در آن از پرسشنامه شایستگی اجتماعی و همچنین میانگین نمرات ماهانه در دروس، قبل و بعد از مداخله استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان مشهد بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 45 نفر جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت معنـاداری بین گروهها در افزایش شایستگی اجتماعی (05/0> (P و پیشرفت تحصیلی (05/0>P) وجود دارد. همچنین گروهی که علاوه بر دانشآموزان به والدین آنها نیز بستهی«توانمندسازی والدین» آموزش داده شده بود از پیشرفت تحصیلی و شایستگی اجتماعی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند.
خلاصه ماشینی:
Keywords: the package of “Promoting of successful strategies”, package of “Strengthening parents program”, successfulness, social competence, academic achievement مقدمه پژوهشگران و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت همگی بر این نکته اتفاق نظر دارند که می توان به نوجوانان مهارت های ویژه ای آموزش داد که به سلامت و همچنین موفقیت آنها کمک کند (دورلاک ، ویسبرگ ، دایمنیکی ، تیلور، اشلینگر٢٠١١،١، گرینبرگ ، ویسبرگ ، ابرین ، زینس ، فریدریک ، رسنیک و الیاس ٢٠٠٣،٢، زینس ، ویسبرگ ، ونگ و والبرگ ٢٠٠٤،٣).
Greenberg, Weissberg, O'Brien, Zins, Fredericks, Resnik Elias 3.
با اینکه در داخل ایران برنامه های مداخله ای مختلف برای افزایش عملکرد تحصیلی و افزایش شایستگی اجتماعی به کار برده شده است که از روش های مداخله ای گوناگون مانند آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه (مانند ملکی ، ١٣٨٤)، آموزش مهارت های زندگی و یا اجتماعی (مانند جمالی پاقلعه ، جمالی پاقلعه ، جدیدی فیقان و نظری بدیع ، ١٣٩٣، پاکدامن ، گنجی و احمدزاده ، ١٣٩١، یاسمی نژاد، سیف و گل محمدیان ، ١٣٩٠) بهره جسته است ، برنامه ای که با آموزش راهبردها و مهارت های اساسی موفقیت به دانش آموزان به افزایش پیشرفت تحصیلی و یا شایستگی اجتماعی بپردازد، تا جایی که در پیشینه پژوهش بررسی شد، یافت نشد.
McKown, Gumbiner, Russo Lipton 3.
Uba, Binti, Mofrad, Abdulla Nor Yaacob 5.
یکی از یافته های این پژوهش آن است که آموزش برنامه "ارتقای راهبردهای موفقیت " باعث افزایش شایستگی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان می شود.
Izard, Fine, Mostow, Trentacosta Campbell 5.