چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی در محیط های کاری (ستاد سازمان امور مالیاتی کشور) انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها آمیخته، از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر تداوم استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان، و روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی بدست آمد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. تحلیل داده های کیفی از طریق کدگذاری صورت گرفت. تحلیل داده های کمی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی که شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین عوامل و مولفه های مدل و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری برای ارائه مدل از طریق نرم افزار LISREL استفاده شده است. یافته ها نشان دادند که از نظر متخصصان کیفیت سیستم، حمایت سازمانی و عملکرد مورد انتظار با فراوانی12، اولویت اول را به ترتیب در عوامل سیستمی، عوامل سازمانی و عوامل فردی دارند. همچنین سن نیز با فروانی 7 در بین عوامل جمعیت شناختی (دموگرافیک) اولویت اول را دارد. سهم «عوامل سیستمی» ، «عوامل سازمانی» ، «عوامل انسانی» و «عوامل جمعیت شناختی» ، برای تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی به ترتیب 48/0، 36/0، 28/0 و 19/0 بود. در نهایت مدلی برای تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس عوامل موثر و مولفه های آن ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٢: ابعاد پرسشنامه عوامل موثر بر تداوم استفاده از يادگيري الکترونيکي و پرسش هاي مربوط به آن تعداد بعد موضوع سوال ها شماره سوال ها سوال ها کيفيت سيستم ٦ ١-٦ عوامل سيستمي کيفيت اطلاعات ٤ ٧-١٠ کيفيت خدمات ٥ ١١-١٥ حمايت سازمان ٢ ١٦-١٧ حمايت مديريت ٣ ١٨-٢٠ حمايت شغل ٣ ٢١-٢٣ عوامل سازماني فرهنگ سازماني ٢ ٢٤-٢٥ ارزيابي (نظرسنجي) ٦ ٣١-٢٦ سياست هاي آموزشي و پژوهشي ٣ ٣٢-٣٤ نگرش 37-35 3 تاثير اجتماعي ٣ ٣٨-٤٠ عملکرد مورد انتظار ٤ ٤١-٤٤ عوامل انساني تلاش مورد انتظار ٤ ٤٥-٤٨ شرايط تسهيل کننده ٤ ٤٩-٥٢ تطابق 56-53 4 رضايت 60-57 4 عوامل جمعيت شناختي سن 68-61 8 منبع : (يافته هاي نگارندگان ) روايي صوري پرسشنامه از طريق اجراي آزمايشي ، روايي محتوايي از طريق مرور جامع ادبيات و قضاوت صاحب نظران و متخصصان ، و روايي سازه نيز با استفاده از تحليل عاملي تاييدي و اکتشافي بدست آمد.
Hong J-C, Tai K-H, Hwang M-Y, KuoY-C, Chen J-S Internet cognitive failure relevant to users' satisfaction with content and interface design to reflect continuance intention to use a government e-learning system, Computers in Human Behavior 66, 353-362.