چکیده:
در هزارهی سوم، اینترنت نقش مهم و روزافزونی در زندگی نوجوانان و جوانان ایفا میکند. جاذبهی اینترنت باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین، اینترنت را برگزینند. این همنشینی با اینترنت به مرور زمان تجربهی شیرین در جمع بودن را از فرد میگیرد و میتواند به انزوای اجتماعی منجر شود. مطالعهی حاضر به منظور تعیین ارتباط میان میزان استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی طراحی شده است.
روش تحقیق مورد استفادهی این پژوهش پیمایشی و شیوهی تحقیق همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کاربران 29-15 سالهی کافینتهای شهر تبریز در مرداد و شهریور ماه 1394 هستند. نتیجهی حاصل از آزمون فرضیهها نشان دهندهی وجود رابطهی معنادار بین متغیرهای وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، میزان استفاده از اینترنت، میزان استفادهی اجتماعی از اینترنت و جامعهپذیری مجازی به عنوان متغیرهای مستقل و انزوای اجتماعی به عنوان متغیر وابستهی تحقیق است. به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیرهی تحقیق نشان میدهد که 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل باقیمانده در مدل (وضعیت تأهل، میزان استفاده از اینترنت، جامعهپذیری مجازی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی) تبیین میشود.
خلاصه ماشینی:
نتیجه ی حاصل از آزمون فرضیه ها نشان دهنده ی وجود رابطه ی معنادار بین متغیرهای وضعیت تأهل ، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، میزان استفاده از اینترنت ، میزان استفاده ی اجتماعی از اینترنت و جامعه پذیری مجازی به عنوان متغیرهای مستقل و انزوای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته ی تحقیق است .
به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره ی تحقیق نشان میدهد که ٢١ درصد از تغییرات متغیر وابسته ، توسط متغیرهای مستقل باقیمانده در مدل (وضعیت تأهل ، میزان استفاده از اینترنت ، جامعه پذیری مجازی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی) تبیین میشود.
نتایج تحقیقاتی مانند یانگ ١ (١٩٩٦)، کرات ٢ و همکاران (١٩٩٨) و ژان فرانسوا و 3 همکاران (٢٠٠٠) که تاکنون در این زمینه صورت گرفته ، بیانگر این مسأله است که فناوریهای نوین ارتباطی و در رأس آن ها اینترنت ، به دلیل همه گیر بودنشان تأثیر بسیار زیادی بر جامعه و حوزه های خصوصی و عمومی مربوط به انزوای اجتماعی افراد میگذارد و موجب تغییرات زیادی در روابط بین افراد، کاهش روابط اجتماعی و افزایش روابط مجازی به جای روابط واقعی میشود که تأثیرات مثبت و یا مخربی بر جای میگذارد.
این بیانگر آن است ٢١ درصد از واریانس متغیر انزوای اجتماعی توسط ٤ متغیر میزان استفاده از اینترنت ، پایگاه اقتصادی اجتماعی، وضعیت تأهل و جامعه پذیری مجازی تبیین میشود؛ بنابراین علاوه بر ٤ متغیر یاد شده متغیرهای دیگر نیز در بروز انزوای اجتماعی کاربران مؤثر هستند که در این تحقیق مورد توجه نبوده اند.