چکیده:
در تقسیم بندی علوم جنایی به علوم جنایی حقوقی و علوم جنایی تجربی، شاخه اخیر به علوم اثباتی و علوم تفسیری (تحلیلی) تقسیم میشود که جرم شناسی یکی از سه شاخهی علوم تفسیری به شمار می رود، و خود نیز به دو بخش نظری و کاربردی تقسیم میشود و پیشگیری نیز یکی از سه شاخهی بخش کاربردی جرم شناسی محسوب می گردد.
امروزه جرمشناسی به عنوان یک علم بین رشته ای به مطالعه وتبیین علمی جرایم به عنوان پدیدهای حقوقی- اجتماعی و پیشنهاد راهکارهای کاهش، کنترل و پیشگیری از این پدیده میپردازد. این رشته ی علمی زاده ی اروپا و بالیده و پرورش یافته آمریکای شمالی، که در ایران قریب نیم قرن از عمر مطالعاتی و
دانشگاهی آن می گذرد، به تعبیر برخی از جرم شناسان، با توجه به تحولات سریع آن چنان گسترده شده
است که نمی توان تعریف جامعی که همه ی انواع جرم شناسی ها را در برگیرد برای این علم ارایه کرد.
علی رغم اینکه جرم شناسی به دلیل علمی و تجربی بودن، جهان وطنی به نظر می رسد، لیکن از این نکته نیز نمی توان غافل شد که موضوع جرمشناسی انسان است، و اجتماعی که انسان، در آن با تخطی از هنجارهای حاکم (جرم) عنوان مجرم به خود میگیرد، دارای فرهنگ، قومیت، تاریخ، باورها و اعتقادات و تجارب
اجتماعی ویژه است. بنابراین اگر نظریه های کلان و عام جرم شناسی ریشه در تجربیات عمومی جوامع
بشری دارد، به نظر میرسد باید نظریه های خرد، با توجه به شرایط و وضعیت های درونی و به خصوص
فرهنگ هر جامعه بومی سازی شود.
خلاصه ماشینی:
در بيست و پنج سال اخير، آموزش و پژوهش در قلمرو جرم شناسي و رشته هاي مرتبط مانند کيفر شناسي و بزه ديده شناسي رشد نسبتا چشمگيري در دانشگاه هاي ايران داشته است ؛ آثار تاليفي-ترجمه اي متنوع و متعدد در قالب کتاب ، رساله ، پايان نامه ، مقاله و طرح پژوهشي در اين حوزه خود گواه علاقه مندي پژوهشگران ، استادان و دانشجويان حقوق ، جامعه شناسي، علوم بهزيستي، علوم انتظامي و.
اگر امروز انديشه ي جديدي در فلسفه ي حقوق مطرح شود، فردا در نظريه ي جرم شناختي نيز اثر ميگذارد؛ اين موضوعي است که به نظر مي رسد، در کشور ما علي رغم فرهنگ ، تمدن و تاريخ ديرينه ، همچنين نقش و ارزش اعتقادات و آموزه هاي ديني، کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
(زينالي ١٣٩٢: ٦) ٤- دين و حفظ نظم اجتماعي راهکارهاي ديني کنترل اجتماعي، همواره آثار چشمگيري در زمينه مهار جرم و کجروي برجاي نهاده و توجه انديشمندان علوم اجتماعي را، به ويژه در حوزه هاي مطالعه جرم و کجروي، به خود جلب کرده است .
جستاري در جرم شناسي / ٢٩ در اين خصوص استارک (Stark) و بن بريج (Bainbridge) به عنوان دو صاحب نظر در حوزه هاي جامعه شناسي دين و جامعه شناسي کجروي، مدعي اند که بخش عمده اي از انديشمندان قرن بيستم ، دين را يکي از اهرم هاي عمده ي کنترل اجتماعي ميدانند.