خلاصه ماشینی:
"بخشهای اصلی دایرةالمعارف از این قرارند: آمریکا (Americana)؛ کتاب مقدس (Bible)؛ کانادا (Canada)؛ یهودیت معاصر (Contemporary Jewry)؛ سرزمین اسرائیل (ErezÊ Israel)؛ سرزمین جدید اسرائیل (Modern ErezÊ Israel)؛ زبانهای عبری و سامی (Hebrew and Semitic Languages)؛ تاریخ (History)؛ مناطق (Regions)؛ هالاکاست (the Holocaust)؛ شریعت یهودی (Jewish Law)؛ یهودیت (Judaism)؛ ادبیات (Literature)؛ تحقیقات نوین یهودی (Modern Jewish Scholarship)؛ فلسفه یهودی (Philosophy, Jewish)؛ دوره معبد دوم (Second Temple Period)؛ تلمود (Talmud)؛ صهیونیسم (Zionism)؛ مشارکت یهودیان در فرهنگ جهان .
به گمان نویسنده مدخل، در این دوره، اسماعیل به تنهایی در داستانی مطرح نشده است، بلکه فقط نامی است در میان مجموعهای از نامهای پیامبران و اولیا، همراه با برخی شخصیتهای کتاب مقدس مثل هارون، ایوب و الیسع، یعنی در میان نام افرادی که از زمان ابراهیم بسیار فاصله داشتهاند.
در قرآن با تأکید آمده است که ابراهیم نه یهودی و نه مسیحی بود (بقره [2]: 140، 135؛ آلعمران [3]: 67)؛ این بیان برعکس اعتقاد اصلی حضرت محمد[ص] در مورد جهانی بودن دین اسلام، این دین را دین ابراهیم، پدر عربها، انحصاری، «بهترین دین» (آلعمران [3]: 110، 106) و والاتر از ادیان دیگر معرفی کرد.
در این مدخل به شکل ادبی قرآن، تأثیر یهودیت بر اسلام، معادشناسی، نامهای خداوند، اطلاعات درباره پیامبران و روایات، پنج رکن دین و واجبات و محرمات، و قرآن در ادبیات یهودی و زبان عبری پرداخته شده است.
ج) مواجهه یهودی ـ اسلامی تلقی یهودیان از مسلمانان و بالعکس و نیز برخوردهای ایشان با یکدیگر، موضوع بخشی از مدخلهای این دایرةالمعارف است که به برخی اشاره میشود."