چکیده:
زمینه: با توجه به اهمیت حضور دانشجویان در دانشگاه که آینده سازان یک مملکت هستند، توجه به انگیزه تحصیلی دانشجویان و عوامل افزاینده و کاهنده آن اهمیت پیدا می کند. هدف: این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان انجام گرفته است. روش شناسی: این مطالعه از نوع مقطعی – تحلیلی است که ارتباط بین کاهش انگیزه تحصیلی و متغیرهای سن، جنسیت، نوع دانشگاه و اشتغال را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری شامل اطلاعات کلیه 570 دانشجو که در دهه 1394 از سیستم آموزشی انصراف داده اند، می باشد که از سیستم آموزشی استخراج شدند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری می باشد. برای تحلیل داده ها از روش آماری رگرسیون سه سطحی استفاده گردید. تحلیل داده ها و برازش مدل در نرم افزار SAS نسخه 9.1 اجرا گردید. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که میانگین تعداد دانشجویان ترک تحصیل 23 نفر می باشد. سن، جنسیت، نوع دانشگاه تاثیری بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان نداشته است (145/0; 185/0; 506/0p =) اما رابطه بین مسئله اشتغال و ترک تحصیل معنادار شد (003/0p =). یعنی بیکاری و عدم اشتغال باعث ترک تحصیل دانشجویان شده است. نتیجه گیری: در نظر گرفتن وابستگی میان داده ها و استفاده از مدل رگرسیون چند سطحی منجر به یافتن اثر تصادفی متغیر اشتغال گردید که نشان می دهد مسئله اشتغال و نگرانی نیافتن شغل مناسب در آینده باعث کاهش انگیزه دانشجویان در تحصیل شده است و استفاده از مدل چند سطحی این تفاوت را آشکار می کند. مسئولان آموزشی باید به مسئله مشاوره شغلی و بیکاری به عنوان یک معظل مهم بنگرند.
خلاصه ماشینی:
روش شناسی: این مطالعـه از نـوع مقطعـی – تحلیلی است که ارتباط بین کاهش انگیزه تحصـیلی و متغیرهـای سن ، جنسیت ، نوع دانشگاه و اشتغال را مورد بررسی قرار میدهـد.
Schunk; Pintrich; Meece 3.
محققان در این پژوهش سعی کـرده اند که از مدل چند سطحی ٣ برای رسیدن به نتیجه مطلوب و واقـع بینانـه بـرای شناسـایی عوامل تأثیر گذار بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.
انگیزه تحصیلی در دانشگاه حتی برای یک دانشجوی مشخص با توجه به تفاوت دیـدگاه ها، دردانشگاه های مختلف متفاوت است و از دانشگاهی بـه دانشـگاه دیگـر تفـاوت دارد.
در یک سطح بالاتر ممکن است بین انگیزه تحصیلی برای دانشجویان در دانشگاه های یک استان مشابهت هایی وجود داشته باشـد کـه ممکـن اسـت بـا دانشـجویان دانشگاه های استان های دیگر متفاوت باشد.
برای تعیین عوامل مـؤثر بـر کـاهش انگیـزه تحصـیلی دانشجویان ، یک مدل چند سطحی به داده ها برازش شده است .
در این پژوهش از مدل رگرسیون سه سطحی برای تعیین عوامـل مـؤثر بـر کـاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه های کشور استفاده شد و نتایج حاصل از آن نشان داد که جنسیت ، سن ، نوع دانشگاه تأثیری در افزایش یا کـاهش تعـداد دانشـجویان تـرک تحصـیل نداشته است (٠/١٤٥ ;٠/١٨٥ ;٠/٥٠٦= p).
در این پژوهش سعی شد که از مدل های چند سطحی (سه سطحی) برای تعیین عوامـل مؤثر بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان کشور استفاده شود.
School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective; Learning and Instruction; 28 (3): 12–23.