چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر روشهای مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسالت محور بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهریار است. نمونه پژوهش۱۲۰ دانشآموز (۶۰ دانشآموز دختر و ۶۰ دانشآموز پسر) انتخاب شدند و به صورت تصادفی به شش گروه (دو گروه مداخله شناختی اجتماعی و دو گروه مداخله رسالت محور و دو گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس اشتیاق تحصیلی بود.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تاثیر روشهای مشاوره مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسالت محور بر اشتیاق تحصیلی معنیدار بود و همچنین آزمون مقایسههای زوجی شفه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان داد که میانگینها در پسآزمون افزایش یافته (۰۱/۰>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. ولی بین گروه شناختی اجتماعی با گروه رسالت تفاوت معنیداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: هر دو روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسالت محور بر اشتیاق تحصیلی تاثیر گذارند.
خلاصه ماشینی:
یافته هـای نتـایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تاثیر روش هـای مشاوره مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسـالت محـور بـر اشتیاق تحصیلی معنیدار بود و هم چنین آزمون مقایسـه هـای زوجی شفه در سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پـیگیـری نشان داد که میـانگین هـا در پـس آزمـون افـزایش یافتـه و تـا پیگیری ثبات داشته است .
Bouchey, Shoulberg, Jodl " Eccles 5.
Ocumpaugh, San Pedro, Lai, Baker " Borgen 3.
Bellah, Madsen, Sullivan, Swidler " Tipton 6.
Sellers, Thomas, Batts " Ostman 7.
برای دستیابی به این هـدف ، فرضیه مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسالت محور بر اشتیاق تحصیلی موثر است درنظر گرفته شد.
Xie , Xia, Xin " Zhou 6.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش هدف کلی مقایسه تاثیر مشاوره مسـیر شـغلی مبتنـی بـر رویکـرد شـناختی اجتمـاعی و رسالت محور بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود.
نتایج پژوهش حاکی از آن است کـه نمـره کـل اشـتیاق تحصیلی در مراحل پس آزمون و پیگیری در گروه های آزمایش (شناختی اجتماعی و رسالت محور) بیشـتر از گروه گواه بود بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مشاوره مسیر شغلی شناختی اجتماعی و رسـالت محـور توانسته است اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهد.
در کل این مطالعه یکی از معدود مطالعاتی اسـت که نشان میدهد روش های مشاوره شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی و رسالت محور تاثیر مثبتی بر روی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با استفاده از یک طرح نیمه تجربی دارد.