چکیده:
حسابداری مدیریت یکی از گرایشهای تخصصی حسابداری است که نیاز به این گرایش، منجر به عرضه آن شد. به اعتقاد جانسون و کاپلان، سالهای 1825 تا 1925، دوره اوج شکوفائی حسابداری مدیریت است. هرچند حسابداری مدیریت در برههای از زمان در روند صعودی و رو به رشد خود ناکام ماند؛ زیرا بعد از سال 1925، تقریباً هیچ تکنیک یا روش جدیدی متولد نشد؛ اما میتوان ادعا نمود که حسابداری مدیریت رفته رفته توانست در افزایش سودآوری و به تبع آن بقای واحدهای گزارشگر، پر رنگ و موفق جلوه نمایند که ناشی از توسعه عقاید و رویکردهای عرضه شده پیشین آن میباشد. بهطوریکه امروزه واحدهای تولیدی موفقی از جمله تویوتا، از این تکنیکها بهره میبرند. آنچه مسلم است این است که حسابداری مدیریت با گذر زمان و تغییر نیازها تغییر یافت و در شرایط رقابت جهانی که ناشی از حق انتخاب مشتریان، پیشرفت فن-آوری، جهانی شدن و غیره است، مثمرثمر واقع شد.<br /> در مطالعه حاضر به مروری پیرامون تاریخچه حسابداری مدیریت و علل ظهور تکنیکها و رویکردهای متفاوت بهایابی و کنترل هزینه پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
نتايج عملکرد واحدها حاکي از اين امر است که اين تکنيک ها بر تمام فرايندهاي حسابداري مديريت تأثير گذاشته و از نقش ساده تعيين هزينه ها براي بهايابي و کنترل مالي، به نقش پيشرفته ايجاد ارزش از طريق بهبود فرايند بهره برداري از منابع ، تغيير مسير داد؛ همچنين نتايج حاکي از اين امر هستند که محيطي که حسابداري مديريت در آن فعاليت ميکند نيز با هر ساختار سازماني و تحت هر شيوه اي از مديريت ، با پيشرفت در فن آوري اطلاعات در بازارهاي رقابتي، تا حد معنيداري تغيير يافته است (جانسون و کاپلان ، ١٩٨٧ به نقل از کمال ، ٢٠١٥).
اما انتقادهاي وارد شده به روش هاي متعارف حسابداري بهاي تمام شده در روش سنتي و حسابداري مديريت در دهه هاي اخير که ناشي از عدم کارايي و ناتواني آن در تطبيق تغييرات محيطي اين حوزه ها بود، به فروپاشي چنين روش هايي براي ارائه اطلاعات جامع در مورد فعاليت هاي لازم براي سازمان هاي لآورنس ٦ و راتکليف ٧ مطرح گرديد (کمال ، ٢٠١٥).
مروري بر سير تاريخي نوآوريهاي حسابداري مديريت معرفي تکنيک هاي حسابداري مديريت قبل از دهه ١٩٥٠ ميلادي (انقلاب صنعتي، توليد انبوه و جنگ جهاني دوم ) جامعه بين المللي حسابداران در سال ١٩٩٨ ميلادي، حسابداري مديريت را قبل از ١٩٥٠ به عنوان يک فعاليت فني معرفي کردند که براي دنبال نمودن اهداف سازماني الزامي است و غالبا به سمت تعيين بهاي توليد گرايش داشتند.