Skip to main content
فهرست مقالات

علامه طباطبایی و نقد پلورالیسم دینی

نویسنده:

(26 صفحه - از 32 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : پلورالیسم دینی ، معرفت ، معرفت ، خدا ، خداوند ، حق ، مذاهب ، نظریه ، شریعت ، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"براین اساس، در باب ادیان مختلف گفته می‌شود: حقیقت غایی یا الوهی، یک چیز بیش نیست، ولی آن حقیقت غایی آن گونه که هست برای کسی شناخته نمی‌شود، و تنها به مقداری که برای انسان قابل تجربه شهودی است، قابل شناخت است، و از طرفی، تجربه‌های افراد، از خصوصیات فرهنگی و اجتماعی آنان تأثیر می‌پذیرد، بدین جهت است که افراد در جوامع و فرهنگهای گوناگون، از خداوند تجربه‌های متفاوتی به دست می‌آورند، و این تجربه‌های خود را از حقیقت غایی، در قالب عقاید و آداب و مناسک ویژه‌ای منعکس می‌سازند. (17) محدودیت معرفت بشری و پلورالیسم دینی خواه، نظریه کانت را درباره دوگانگی شی‌ء فی نفسه و شی‌ء برای ادراک کننده، بپذیریم یا نه درباره معرفت خداوند این مطلب مورد قبول همه فلاسفه الهی و متکلمان دینی است که هیچ کس نمی‌تواند خداوند را آن گونه که هست بشناسد، حتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که عالی‌ترین معرفت را به خداوند داشته، نقل شده که فرموده است: «ما عرفناک حق معرفتک» و در تعبیری دیگر نقل شده است که «لااحصی ثناء علیک أنت کما أثنیت علی نفسک». ولی، دو مطلب یاد شده بر نظریه پلورالیسم دینی دلالتی ندارد، زیرا در این جا اگر چه شهودها متکثر و متفاوت است، ولی همگی از این نظر که مشهود آنها، جز وجود خداوند نیست، حق‌اند، و تفاوت آنها از قبیل تضاد یا تناقض نیست، تا گفته شود انطباق ضدین یا نقیضین بر یک چیز در یک زمان و به یک اعتبار، محال است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.