چکیده:
حق آگاهی مصرف کننده از مهمترین حقوق وی می باشد که حمایت از آن در دوره ی قبل از انعقاد قرارداد می تواند زمینه ساز ایجاد یک رابطه ی حقوقی پایدار و منطبق با اراده و مقصود واقعی مصرف کننده باشد. در این مرحله علاوه بر تعهد به دادن اطلاعات پیش قراردادی که بر اصول کلی و مبانی عام حقوقی استوار است و می تواند منجر به تصیم آگاهانه ی مصرف کننده گردد، تبلیغات کالا و خدمات به دلیل نقشی که در ایجاد آگاهی و نیز رغبت مصرف کننده دارند می توانند زمینه ساز تصمیم آگاهانه ی مصرف کننده شوند و در مواردی نیز با انعکاس اموری بر خلاف واقع نقش وارونه ای داشته باشند. مالکین علامت تجاری و مصرف کنندگان منافع موازی به ویژه در ارتباط با علائم تجاری مشابه و گمراه کننده دارند. بنابراین علایم تجاری با نقش آگاهی دهی و ایجاد تمایزی که به لحاظ منشأو میزان کیفیت بین کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کنند می توانند با کاهش هزینه های جستجوی مصرف کننده به تصمیم گیری آگاهانه ی وی کمک نمایند.
خلاصه ماشینی:
(٢٥ ,٢٠١٢ ,Mc Kenna)نقش تمییز علامت تجـارتی بـه جهت حمایت از حق آگاهی مصرف کننده ی کالا یا خدمت تحت علامت بـه انـدازه ای مهـم است که گاه تعریف علامت تجاری گفته شده است : علامت تجاری نشانه یا شاخصی اسـت متمایزکننده که مؤسسات بازرگانی یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از آن منحصـرًا بـرای تعیین منشأ کالا یا خدمات خود برای مصرف کنندگان و همین طور متمایز کـردن آن هـا از 2 کالاها یا خدمات دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده میکنند.
com/definition-pdf-trademarl ج ) کارکرد تأمین مضاعف اعتماد مصرف کننـدگان : تنـوع کالاهـا در بـازار و ناشـناخته بـودن بسیاری از آنها باعث شک و دودلی مصرف کننده در انتخاب نوع بهتـر و برتـر مـیشـود در چنین مواقعی اگر شرایط بازار متعادل باشد در کنار علامت تجاری یکی از معیارهـای مهـم آگاهی دهنده علایم تصدیقی برای مصرف کننـده اسـت کـه متـرادف اطمینـان از کیفیـت مناسب و مورد نیاز اوست .
در قوانین ایران استثنائات نقض عمومی ناشی از علایم تجاری به تفضیلی که درحقوق انگلستان مطرح شده مورد تقنین قرار نگرفته اما در عین حال در مواد مختلف قانون علایم تجاری ١٣٨٦ برای احراز حق ناشی از علامت تجاری، مکررًا بر گمراه کننده بودن اقدام خوانده و فراهم نمودن موجبات گمراهی عموم تأکید شده است و لذا همین امر نشان میدهد در کلیـه ی مـواردی کـه خوانده حسن نیت دارد و تشابه به حدی نیست که باعث فریب عموم مردم بشود، اقدام خوانـده در حقوق ایران نیز بایستی جزء موارد استثناء از مفهوم نقض حق ناشـی از علامـت تجـاری بـه حساب آید.