چکیده:
مجموعه حدیثی کافی نوشته محمدب نیعقوب کلینی از مجموع ههای مهمّ حدیثی شیعیان
اثن یعشری است. برخی از مستشرقان تفاو تهای میان این اثر با مجموعه حدیثی دیگر
شیعی یعنی بصائر الدرجات را بررسی کرده و به این نتیجه رسید هاند که کافی هرچند از نظر
محتوایی همانند بصائرالدرجات نماینده فضای غالیانه قم است اما چون شیعیان عق لگرای
بغداد را مخاطب قرار داده، در انتخاب احادیث و چینش آنها ب هنوعی راه اعتدال را پیموده
است و بر خاف کتاب بصائرالدرجات، اموری که محتوایی خار قالعاده داشته همچون علم
نامحدود امامان )علیه مالسام(، منابع غیرعادی این علوم و نیز توانایی زند هکردن مردگان و...
در این کتاب عنوان نشده است. در این پژوهش ب همنظور پاسخ به این پرسش که آیا کتاب
الحجه کافی و بصائرالدرجات در بیان شاخص ههای امامت وجه تمایزی دارند و فضایل امامان
)علیه مالسام( که در بصائر مطرح شده واقعا توسط کلینی مورد ب یتوجهی قرار گرفته
است یا خیر؟ الحجه کافی و بصائرالدرجات با یکدیگر مقایسه و احادیث و ابواب مشترک و
غیرمشترک دو کتاب استخراج گردید و درنهایت با روش تحلیل محتوا، یکی از ابوابی که تنها
در کتاب الحجه کافی بیان شده )باب نادر جامع فی فضل الامام و صفات ه( تحلیل و بررسی و
مشخص شد برخاف ادعاهای مطر حشده، این روایت مفصل از اما مرضا )علی هالسام( از نصب
الهی، عصمت و علم لدّنی ب هعنوان اوصاف امام و شاخص ههای امامت سخن گفته است.
خلاصه ماشینی:
برخــي از مستشــرقان تفاوت هــاي ميــان ايــن اثــر بــا مجموعــۀ حديثــي ديگــر شـيعي يعنـي بصائـر الدرجـات را بررسـي کـرده و بـه ايـن نتيجـه رسـيده اند که کافـي هرچنـد از نظر محتوايـي هماننـد بصائرالدرجـات نماينـده فضـاي غاليانـه قـم اسـت امـا چـون شـيعيان عقل گـراي بغــداد را مخاطــب قــرار داده ، در انتخــاب احاديــث و چينــش آنهــا به نوعــي راه اعتــدال را پيمــوده اسـت و بـر خـلاف کتـاب بصائرالدرجـات ، امـوري کـه محتوايـي خارق العـاده داشـته ـ همچـون علـم نامحـدود امامـان (عليهم السـلام )، منابـع غيرعـادي ايـن علـوم و نيز توانايـي زنده کـردن مـردگان و...
در ايـن پژوهـش به منظـور پاسـخ بـه ايـن پرسـش کـه آيـا کتاب الحجـه کافـي و بصائرالدرجـات در بيـان شـاخصه هاي امامـت وجـه تمايـزي دارنـد و فضايـل امامـان (عليهم الســلام ) کــه در بصائــر مطــرح شــده واقعــاً توســط کلينــي مــورد بي توجهــي قــرار گرفتــه اسـت يـا خيـر؟ الحجـه کافـي و بصائرالدرجـات بـا يکديگـر مقايسـه و احاديـث و ابـواب مشـترک و غيرمشـترک دو کتـاب اسـتخراج گرديـد و درنهايـت بـا روش تحليـل محتـوا، يکـي از ابوابـي کـه تنها در کتـاب الحجـه کافـي بيـان شـده ( بـاب نـادر جامـعٌ فـي فْضـل الإ مـام و ص فاتـه ) تحليل و بررسـي و مشـخص شـد برخـلاف ادعاهـاي مطرح شـده ، ايـن روايـت مفصـل از امام رضـا (عليه السـلام ) از نصـب الهـي ، عصمـت و علـم لدّنـي به عنـوان اوصـاف امـام و شـاخصه هاي امامـت سـخن گفتـه اسـت .