چکیده:
از ویژگی های سازمان های امروزی می توان به پویایی و پیچیدگی، ابهام و سنت گریزی اشاره کرد. به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، توانمندسازی کارکنان از طریق کسب دانش و مهارتی که به سرعت کهنه و منسوخ می شود، می باشد. بنابر اهمیت موضوع، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد می باشد. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق نیز کلیه کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد بوده که تعداد آنان برابر با 364 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه کارکنان با استفاده از جدول مورگان تعداد 160 نفر برآورد شد و سپس با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 127 نفر کارکنان مرد و تعداد 30 نفر زن انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپریتزر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل روابط بین متغیرها نشان داد که بین مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل روابط بین متغیرها نشان داد که بین مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
با توجه به مطالب فوق این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان شرکت زامیاد است.
نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین توانمندسازی و تمامی مولفه های آن (احساس معنی داری، احساس شایستگی، احساس خودتعیینی، احساس موثر بودن و احساس اعتماد) بعنوان متغییر مستقل و مدیریت دانش کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان سیستان و بلوچستان ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد.
نتایج حاص از تحلیل روابط بین متغییرهای این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش با توانمندسازی منابع انسانی کارکنا رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
H1 : بین مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد رابطه معنی داری وجود دارد.
بر این اساس آزمون همبستگی پیرسون به منظور تبیین رابطه مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی زامیاد انتخاب شده است.
بنابراین با استفاده از این تحقیق و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، معنی دار بودن رابطه بین دو متغییر مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان غیرتولیدی شرکت زامیاد بررسی شد.
(2003), ‘‘The impact of question structure when sharing knowledge’’, Electronic Journal of Knowledge Management, Vol. 1 No. 2, pp.
(2002), ‘‘Breaking the myths of rewards: An exploratory study of attitudes about knowledge sharing’’, Information Resources Management Journal, Vol. 15 No. 2, pp.
Journal of Knowledge Management , 5 (1).
Knowledge management and employee empowerment: A study of higher education institutions.