چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبکهای شناختی بر یادگیری حرکتی ضمنی بود. مهارتهای حرکتی به خاطر تفاوتهای فردی در سبکهای شناختی به شیوههای متفاوتی کسب میشوند. در این راستا، آزمون گروهی شکلهای نهفته شده بین دانشجویان رشتهی تربیتبدنی دانشگاه خوارزمی توزیع شد و در نهایت براساس نمرات به دست آمده از آزمون، 90 نفر به صورت تصادفی در سه گروه وابسته به زمینه، بیطرف و مستقل از زمینه قرار گرفتند. در مرحله اکتساب، شرکتکنندگان در یک بلوک 10 کوششی تکلیف ردیابی آینه را برای اندازهگیری یادگیری حرکتی ضمنی انجام دادهاند. آزمون یادداری شامل 4 کوشش بود که 24 ساعت بعد از مرحله اکتساب انجام شد. بعد از بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها و برابری واریانسها، دادهها به کمک روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج نشان داد که افراد مستقل از زمینه و بیطرف نسبت به افراد وابسته به زمینه عملکرد بهتری در زمان کامل کردن تکلیف ردیابی آینه داشتندکه نشاندهنده این بود که این افراد مهارتهای حرکتی را به صورت ضمنی بهتر یاد میگیرند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشــان داد افراد مســتقل از زمینه و بیطرف عملکرد بهتری نســبت به افراد وابســته به زمینه در زمان کامل کردن تکلیف ردیابی آینه داشــتند (٠٠٥ واژه های کلیدی: مستقل از زمینه ، وابسته به زمینه ، یادگیری حرکتی ضمنی ١.
در این زمینه تنها یک مطالعه توسط پرتز و همکاران (٢٠١٠) انجام گرفت (١٩)؛ که در این مطالعه اثر سبک های شناختی شهودی و تحلیلی را بر یادگیری ضمنی نشان دادند اما در این تحقیق با توجه به مطالب ذکرشده و همچنین با توجه به اینکه بین تمام سبک های معرفی شده ، سبک مستقل / وابسته به زمینه ویتکین و همکاران (١٩٧١) از اهمیت بیشتری برخوردار است و در تحقیقات زیادی از آن استفاده شده است .
جهت تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق ، از آمارهای توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار در متغیرهای مورد مطالعه و برای مقایسه ی یادگیری حرکتی ضمنی در سبک های شناختی وابسته به زمینه ، مستقل از زمینه و بیطرف از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد و از آزمون تعقیبی توکی برای مشخص کردن جایگاه تفاوت ها در گروه ها در سطح معناداری ٠٥/.
Individual differences in working memory and motor performance: A cognitive style approach.
. Investigate the relationship between cognitive style field dependent-independent Order your learning with students' math performance of guidance third.
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, .