چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل درسطوح با دشواری متفاوت در افراد مبتدی بود. روش شناسی: بدین منظور، 30 شرکت کننده بطور تصادفی در سه گروه هنجاری مثبت، منفی و کنترل قرار گرفتند. افراد در گروه بازخورد هنجاری مثبت و منفی، به ترتیب اطلاعاتی بهتر و یا بدتر از میانگین عملکردی خود در هر بلوک تمرینی دریافت می کردند. مرحله اکتساب شامل 160 کوشش تمرینی در قالب16 دسته کوشش ده تایی بود. تمرین طی 4 روز و پس آزمون عملکرد، پس از آخرین جلسة تمرین برگزار شد. یافته ها: نتایج آزمون آنوا مکرر با عامل بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بازخورد هنجاری بر هر سه شاخص تعادلی کلی (P=0.004)، قدامی خلفی (P=0.01) و میانی جانبی (P=0.001) تاثیر معنیداری به لحاظ آماری داشت، به گونهای که در هر سه شاخص، گروه بازخورد هنجاری مثبت دارای خطای کمتری در کنترل تعادل خود بود. نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که، بازخورد هنجاری میتواند کارکرد انگیزشی مهمی را به طور مستقیم بر روی کنترل مهارتهای حرکتی افراد خصوصا تکلیف تعادلی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون آنوا مکرر با عامل بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی نشــان داد که بازخورد هنجاریمثبت بر هر ســه شــاخص تعادلی کلی (٠٠٠٤=P)، قدامی خلفی (٠٠١=P) و میانی جانبی(٠٠٠١=P) تأثیر معنیداری به لحاظ آماری داشــت و در هر ســه شــاخص ، گروه بازخورد هنجاری مثبت دارای خطای کمتری در کنترل تعادل خود بود.
بر طبق نتایج تحقیق لیوس ویت ٨و همکاران (٢٣)، گروه بازخورد هنجاری مثبت درتکلیف تعادلی یادگیریاثربخش تری را نســبت به دیگر گروه ها در آزمون یادداری از 1Chiviacowsky 5Hutchinson 2Paterson&Carter 6Normative feedback 3Aiken 7Wulf 4Fairbrother 8Lewthwaite خود نشـــان داد.
با توجه به پژوهش های انجام شــده ، به نظر میرســد که تعیین تأثیر بازخورد هنجاری در حوزه ی کنترل حرکتی و تعادل به منظور شناخت بیشتر از اثرات این نوع بازخورد، نیاز به تحقیق بیشتر دارد.
نتایج اصلی به دست آمده از تحقیق نشان داد که بازخورد هنجاری بر هر سه شاخص تعادلی کلی، قدامی خلفی و میانی جانبی تأثیر معنیداری به لحاظ آماری داشت ، به گونه ای که در هر سه شاخص ، گروه بازخورد هنجاری مثبت دارای خطای کمتری در حفظ تعادل خود بود.
به احتمال زیاد، عوامل انگیزشی این نوع بازخورد است که اجرا و یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهد، زیرا در اکثر تحقیقات صورت گرفته بر اثر انگیزشی بازخورد خصوصا بازخورد هنجاری، از طریق پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه ی آن دارا بودن بیشترین انگیزش درونی در گروه بازخورد هنجاری مثبت نسبت به دیگر گروه ها بود (٢٤،٢٠- ٥،١٧،١١،٦).