چکیده:
مقدمه و هدف: روش نمایش ویدئویی، روش برتر نمایش الگو در یادگیری مشاهدهای میباشد. یکی از متغیرهای بینایی که متخصصین بر اثرات آن در یادگیری مشاهدهای، بیشتر تاکید دارند و بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، زاویه نمایش ویدئویی است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع میباشد. روش شناسی:این مطالعه، نیمه تجربی با طرح تحقیقپیش آزمون – پس آزمون است.تعداد 60 دانشجوی دختر به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و با توجه به نمرات عملکردشان در پیش آزمون، در 6 گروه تقسیم و همگن سازی شدند. افراد در مرحله اکتساب 6 بلوک تمرینی با فاصله استراحت دو دقیقه داشتند و فیلم آماده شده الگو از زاویه مدنظر گروه خودشان را قبل از شروع هر بلوک 5 بار مشاهده کردند و پس از آن 10 کوشش تمرینی پرتاب را اجرا کردند. سپس آزمون یادداری تاخیری، 48 ساعت پس از جلسه اکتساب، انجام شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر در سطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان دهنده اثر بلوک و زاویه بر اکتساب مهارت شرکتکنندگان بود ولی اثر زاویه معنی دار نبود در حالیکه در یادداری تفاوت معنیداری بین زاویه های مورد مطالعه مشاهده شد به نحوی که شرکت کنندگان زاویه 180 درجه عملکر بهتری را در آزمون یادداری داشتند. بحث و نتیجهگیری: تمرین یادگیری مشاهدهای علی الخصوص مشاهده حرکت الگوی ویدئویی از زاویه 0 و 180 درجه، به دلیل مشاهده بهتر الگوی حرکت و تقلید بهتر آزمودنیها از الگو، باعث بهبود عملکرد میگردد در حالیکه برای یادگیری بیشتر، مشاهده حرکت از زاویه 180 درجه، به دلیل درگیر کردن یادگیرنده در فرایندهای حافظهای و شناختی بیشتر، میتواند با هدف بهبود یادگیری مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع حمیده عبدل زاده ،١ حمیدرضا طاهری،٢ علیرضا صابری کاخکی 3 چکیده مقدمه و هدف : روش نمایش ویدئویی، روش برتر نمایش الگو در یادگیری مشاهده ای میباشد.
با توجه به یکسان بودن نتایج یادداری در تحقیق ایشیکورا و اینوماتا(١٦) و برتری الگوی عینی(مشاهده از روبرو) در یادگیری تکلیف ایشیکورا و اینوماتا(١٧)، عدم اختلاف در نتایج اکتساب گروههای مشاهده سم بروک(١٩)، نتایج متفاوت دقت مشاهده دید روبرو و پشت سر در تحقیق پرس و همکاران (٢٠) و برتری دو گروه مشاهده از پشت سر الگو و ترکیبی، نسبت به گروه مشاهده از زاویه جلویی و تأثیر الگودهی یکسان در گروه زاویه مشاهده از پشت سر و گروه ترکیبی در تحقیق ایشیکورا(٢١)، این نتیجه گیری کلی که مشاهده از پشت سر الگو، مؤثرتر از مشاهده از روبرو است ، با توجه به تناقضات ذکر شده ، ممکن است تا اندازه ای نابجا باشد، خصوصا اینکه تعداد انگشت شماری آزمایش ، اثر زاویه دید را بر روی اکتساب و یادگیری مورد بررسی قرار داده اند(١٤).
شرکت کنندگان شرکت کنندگان مورد بررسی در این پژوهش ،تعداد ٦٠ نفر دانشجوی دختر با میانگین سنی ٢٦-١٨ سال و میانگین قد ١٧٠- ١٥٠ سانتیمتر بودندکه به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و هیچگونه تجربه قبلی مهارت پرتاب دارت در صفحه افقی را نداشتند و همگی مبتدی و از نظر شاخص های بینائی در سطح نرمال قرار داشتند که با استفاده از پرسشنامه دست برتری ادینبرگ ، راست برتری آنها مشخص شد و با توجه به نمرات عملکردشان در پیش آزمون ، در ٦ گروه همگن تقسیم شدند.
Effects of angle of model-demonstration on learning of motor skill.