چکیده:
وسایل ارتباط جمعی به دلیل نفوذ و پوشش گسترده در بخش قابل توجهی از
جامعه, نقش پررنگی در ایجاد رفتارهای جمعی» عمومی و نهادینهسازی فرهنگ
دارا است و البته به همین دلیل در فضای جنگ نرم» بسیاری از تخریب الگوها و
باورها در فکر و ذهن مخاطب نیز در بستر رسانهای روی میدهد. جامعهپذیری
و فرهنگپذیری از بدو تولد در انسان آغاز میشود و تا هنگام مرگ ادامه مییاید
و در این فرایند خانواده» گروه همسالان» سیستم رسمی آموزشی و رسانههای
جمعی مانند تلویزیون» رلایو مطبوعات و فضای مجازی نقش دارند.
در دوران کنونی نقش رسانهها بسیار بیشتر از موارد دیگر استء بر این اساس»
رسانهها میتوانند یکی از پایههای ایجاد و حفظ نظم عمومی یا به چالش کشیدن
ان باشند. جلذبه و نفوذ رسانهها به ویژه تلویزیون ماهوارهای و شبکههای اجتماعی
مجازی اینترنتی یا موبایلی در شرایط فعلی» بدیمی است و نقش آن در آموزش؛
هدایت, جهتدهی و قالبسازی افکار عمومی جامعه انکارناپذیر است.
میزان ساعات روزانهای که کودکان و نوجوانان امروزی در حال مصرف رسانهای
هستندء چندین برابر بیشتر از ارتباطات روزانه خانوادگی آنها است و بر این اساس
امروزه رسانههای جمعی» نقشی اساسی در شکلگیری شخصیت و رفتار کودکان
ایفا میکنند. با توجه به برنامهریزی دشمنان جهت بهرهگیری از ظرفیت مصرف
رسانهای در قالب اهداف جنگ نرم, ضرورت طراحی و تدوین ریم مصرف
رسانهای با رویکرد سواد رسانهای بیش از پیش محسوس است.
وقتی از سواد رسانهای برخوردار باشیدء نقشهای در دست دارید که به شما کمک
میکند تا بهتر در دنیای رسانهای حرکت کرده و بدون مواجه با پیامهایی که
برایتان مخرب هستندء تجربه و اطلاعاتی را که میخواهید» کسب کنید. قادر
هستید زندگیای را بنا کنید که خود خواهان آن هستید نه آن چیزی که مدنظر
رسانهها است.