چکیده:
کمتوانی ذهنی تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد در حالی که استفاده از برنامه اوقات فراغت با نتایج مؤثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. این پژوهش، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 دختر کمتوان ذهنی که به روش نمونهگیری تصادفی از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش، مجموعه آزمون حافظه کاری برای کودکان (1396)، آزمون هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (1990) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه اوقات فراغت عرش بر حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی آزمودنیها تاثیر معناداری معناداری داشت (0/001>p). بر اساس یافتهها، برنامه اوقات فراغت عرش حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود بخشید. بنابراین، میتوان از این برنامه بهمنظور ارتقای حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی چنین دانشآموزانی بهره برد و برنامهریزی برای استفاده از برنامه اوقات فراغت عرش برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش ، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان کم توان ذهنی بود.
Johnson, Bigby, Iacono, Douglas, Katthagen & Bould 4.
Harris, McGarty, Hilgenkamp, Mitchell & Melville 10.
در حقیقت ، با غنی ساختن اوقات فراغت میتوان بر کیفیت روابط و تعامل اعضای خانواده افزود و حافظه کاری ٢ و ظرفیت شناختی ٣ و همچنین مهارت های ارتباطی ٤ کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی را تقویت کرد (گاهل ، ماخرجی و چادهاری ٥، ٢٠١١).
Dagenais, Rouleau, Tremblay, Demers, Roger, Jobin & Duquette 9.
Pérez-Martín, González-Platas, Eguíadel Rio, Croissier-Elías & Jiménez Sosa 10.
Giagazoglou, Arabatzi, Dipla, Liga, & Kellis 5.
Hoshina, Horie, Giannopulu & Sugaya 3.
Söderqvist, Nutley, Ottersen, Grill & Klingberg 8.
همچنین نتایج پژوهش گو و همکاران (٢٠١٤) و کولستاد، آنه استین دولوا و کلیون ٦ (٢٠١٥) حاکی از آن بود که مشارکت مثبت در فعالیت های اوقات فراغت نه تنها موجب تقویت اعتماد به نفس ، نشاط روانی و سرزندگی میشود بلکه مهارت های عصب روان شناختی از جمله حافظه ، توجه و کارکردهای اجرایی افراد کم توان ذهنی را نیز تقویت میکند.
بنابراین ، هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر حافظه کاری، ظرفیت شناختی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان کم توان ذهنی است .
با توجه به نتایج جدول ٥، گروه اثر معناداری بر نمرات پس آزمون مهارت های ارتباطی داشت (٠٠٠٠١ بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر حافظه کاری ، ظرفیت شناختی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد.