چکیده:
اختلالهای رفتاری تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد در حالی که استفاده از برنامه سالهای باور نکردنی مبتنی بر برنامه والدین با نتایج موثری همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه سالهای باور نکردنی مبتنی بر برنامه والدین بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در شهر اصفهان انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 نفر از مادران کودکان با اختلال رفتاری شرکت داشتند که به روش نمونهگیری تصادفی از دبستان پسرانه امیرکبیر شهر اصفهان انتخاب شدند. آزمودنیها به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند به نحوی که هر گروه از 15 نفر تشکیل شده بود. گروه آزمایش در 12 جلسه در برنامه سالهای باور نکردنی شرکت کردند در حالی که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نسخه 23 نرمافزار SPSSتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه سالهای باور نکردنی اثر معناداری بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری و خردهمقیاسهای آن (تعارض، نزدیکی و وابستگی) داشت (p<0/001).
آموزش برنامه سالهای باور نکردنی میتواند تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری را بهبود بخشد؛ بنابراین، برنامهریزی به منظور استفاده از این برنامه ضرورت ویژهای دارد.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، مشکلات رفتاری کودکان به ویژه در اولین سال های زندگی با نحوه تعامل و رفتار مادر ارتباط دارد (اسبجورن ، نورمن ، کریستیانسن و رینهولدت داننی ٤، ٢٠١٨) و به این ترتیب رفتارهای نامناسب و چالش برانگیز کودک سبب کاهش اعتماد به نفس مادر میشود (ضرغامی، احدی، اطهاری و کراسکیان ، ١٣٩٦؛ بولگان و کیفتیسی، ٢٠١٧) و میتواند بر تعامل والد- کودک ٥ اثر بگذارد (هالاهان و همکاران ، ٢٠١٥).
Esbjørn, Normann, Christiansen & Reinholdt-Dunne 5.
در این راستا، یافته های پژوهش گارسیا و تورک (٢٠٠٧) بیانگر اثربخشی برنامه والدین سال های باور نکردنی بر مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان ناشنوا، بهبود تعامل والدین با همدیگر و با فرزندان ناشنوای آنها بود.
نتایج پژوهش تریلینگسگارد، تریلینگسگارد و وبستراستراتون ٢ (٢٠١٤) حاکی از اثربخشی آموزش سال های باورنکردنی به والدین کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی و کاهش مشکلات رفتاری آنها و ارتباط والدین با کودک بود.
نتایج پژوهش سبرا سانتوز و همکاران (٢٠١٦) حاکی از تاثیر مثبت و قابل توجه آموزش برنامه سال های باور نکردنی بر بهبود تعامل والد- کودک، اعتماد به نفس و خودکارآمدی والدین بود.
Murray, Rabiner, Kuhn, Pan & Sabet 2.
نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که آموزش برنامه سال های باور نکردنی منجر به کاهش تعارض و وابستگی مادر با کودک دارای اختلال رفتاری و همچنین افزایش نزدیکی و بهبود تعامل مادر و کودک شد.
The applicability of Webster-Stratton parenting programs to deaf children with emotional and behavioral problems, and autism, and their families: Annotation and case report of a child with autistic spectrum disorder.