چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و بهصورت کیفی و کمّی است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان هستند که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی نیز پرسشنامه است. در بخش کیفی، دادههای بهدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و مولفههای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. بهعلاوه در بخش کمّی پژوهش، با استفاده از نرمافزار Matlab و روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) مدل نهایی پژوهش تدوین و ارائه شده است. نتایج پژوهش دربرگیرنده شناسایی مولفهها و ابعاد رهبری سطح پنج و ارائه مدل رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. بدینترتیب یافتهها علاوه بر تدوین مدل رهبری سطح پنج، حاکی از شناسایی ابعاد اصلی رهبری سطح پنج، ویژگیهای موقعیتی، نوع مبادله رهبر عضو، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری رهبری سطح پنج است.
خلاصه ماشینی:
در حقیقت شرکتهای دانشبنیان بهمنظور نیل به موفقیت، بلوغ و عظمت و مطرح شدن در عرصه جهانی به هدایت و رهبری افرادی نیازمند هستند که با اراده و جسارت حرفهای در کنار تواضع و فروتنی، تعهد و شور و حرارت لازم را در کارکنان و زیردستان برای تحریک افکار، اندیشهها و الهام بخشیدن به آنان بهمنظور ایجاد رفتارهای موردنظر خود فراهم آورده و کاری کنند که کارکنان سازمان نیز همانند خود، اهداف شرکت را بر اهداف شخصی مقدم دارند.
احمدی و ابراهیمی (1391) در پژوهشی با عنوان "شناسایی رابطه میان سبک رهبری رؤسای آموزشکدههای فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری سطح پنج کالینز" به این نتیجه دست یافتند که گرچه رؤسای آموزشکدههای فنی و حرفهای از ویژگیهای حرفهای رهبران تراز پنج برخوردار هستند ولی میزان برخورداری آنها از ویژگیهای شخصیتی بسیار پایین است و با توجه به بالا بودن رضایت شغلی کارکنان رؤسای سطح پنج آموزشکدهها در مقایسه با رؤسای غیر سطح پنج، این الگو میتواند الگوی مناسبی جهت پیشبرد اهداف آموزشکدههای فنی و حرفهای باشد.